رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل از کاهش میزان کشت سیب زمینی در اردبیل به دلیل کمبود آب خبر داد.

حسین پیرموذن گفت: به دلیل کمبود آب، کشت سیب زمینی هر سال ۱۰ الی ۱۵ درصد در اردبیل کاهش می‌یابد بطوری‌که در پنج سال گذشته سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول سیب زمینی در اردبیل تولید می‌شد که این میزان امسال به ۶۸۰ هزار تن رسیده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل می گوید: برای افزایش کشت سیب زمینی باید آب مورد نیاز سیب زمینی کاران تامین شود ضمن اینکه مجوز آبیاری هم بصورت عادلانه صادر شود.

او با بیان اینکه نژاد آگرویا بهترین نژاد سیب زمینی در دنیا است، گفت: نژاد آگرویا تنها در اردبیل تولید می‌شود که قابلیت صادرات ندارد و جزو گران‌ترین سیب زمینی در دنیا محسوب می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان اردبیل می گوید: زیرساخت‌های صنایع تبدیلی و تامین مواد اولیه در استان به دلیل نبود امکانات لازم فراهم نشده است.

به گفته پیرموذن، ایجاد صنایع تبدیلی در استان به ویژه در حوزه کشاورزی بیشتر در مورد سیب‌زمینی تحقق یافته و هنوز در زمینه فرآورده‌های دیگر از جمله تولیدات دامی به این موضوع توجه کافی نشده است.

او می گوید: در استان اردبیل می‌توان در زمینه انواع محصولات تولیدی اقدام به ایجاد صنایع تبدیلی کرد ولی سرمایه‌گذاری خوبی در این زمینه صورت نگرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: با اینکه این استان از مناطق پیشرو در تولید شیر در کشور محسوب می‌شود ولی تاکنون برای ایجاد صنایع تبدیلی این محصول اقدام نشده و در صورت راه‌اندازی صنایع تبدیلی شاهد اشتغال‌زایی و صادرات این محصول در استان خواهیم بود.

پیرموذن همچنین بازسازی ماشین‌آلات واحدهای تولیدی استان با هدف رقابت در بازارهای جهانی را ضروری دانست و می گوید: برای اینکه محصولات صادراتی با زمان ماندگاری بالا در استان تولید شود، لازم است علاوه بر ایجاد صنایع تبدیلی تجهیزات و ماشین‌آلات واحدهای تولیدی هم نوسازی شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.