معاون امور صنایع سازمان صمت آذربایجان شرقی گفت:بر اساس آسیب شناسی از واحد‌های صنعتی و تولیدی استان ۸۰ درصد تنش‌های کارگری ناشی از روابط کار است.

آرش نگاهبانی با بیان اینکه بر اساس این آسیب شناسی، تنش‌های کارگری و بحران‌ها در این واحد‌ها مربوط به دسترسی به مواد اولیه و کمبود نقدینگی نیست افزود: عامل دیگر این تنش‌ها ناشی از اجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل در این واحد‌ها است.

اوافزود: اگر طرح طبقه بندی مشاغل در سال‌های گذشته در این واحد‌ها اجرا می‌شد و هر کارگر بر اساس آن در پست خود قرار می‌گرفت این مسائل پیش نمی‌آمد و موضوع دیگر در این زمینه رعایت نکردن قانون سخت و زیان آور در واحد‌های تعریف شده در این قانون است.

او با تاکید بر اینکه در بررسی این موضوعات هم کارگر و هم کارفرما را در کنار هم باید در نظر گرفت گفت: دیدگاه ما در عقد قراردادها، برد ـ برد ۲ طرف است و باید در این قرارداد‌ها منافع کارگر و کارفرما در کنار هم رعایت شود.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ادامه داد: اگر کارگر به عنوان عامل اصلی تولید به رسمیت شناخته شده و آن را در تولید مشارکت داد و کارگر منافع حاصل از تولید را لمس کرده و از آن بهره‌مند شود، در چنین واحدی مشکل و تنشی روی نمی‌دهد.

نگاهبانی یادآور شد: اگر کارفرما چنین نظام انگیزشی را در واحد‌های خود ایجاد کند و کارگر را عامل تحمیلی تولید نداند بلکه دخیل در تولید بداند بنابراین آن را در منافع حاصل از تولید مشارکت خواهد داد.

او با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی و برگزاری دوره‌های آموزشی آشنایی با قوانین و مقررات کار برای کارفرمایان و کارگران، افزود: شفاف سازی این مضوع می‌تواند تاثیر مثبتی بر آگاه سازی آن‌ها از قوانین مربوطه بگذارد و در نتیجه تنش‌ها و بحران‌های کارگری در محیط کار کاهش یابد.

او با اشاره به اینکه حدود چهار هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در این استان وجود دارد خاطرنشان کرد: در این واحد‌ها برای ۱۱۰ هزار نیروی کار به صورت مستقیم اشتغال دارند که با لحاظ نیرو‌های کار غیرمستقیم این تعداد به بیش از ۲۵۰ هزار نفر می‌رسد.

او اضافه کرد: بیش از ۶۰ درصد و معادل ۲ هزار و ۹۰۰ واحد از کارگاه‌های صنعتی آذربایجان شرقی در تبریز مستقر هستند و کارگران واحد‌های تولیدی و صنعتی تاثیر مستقیمی در تولید استان دارند، ولی با انواع قرارداد‌های کارگری دست و پنجه نرم می‌کنند بر این اساس یکپارچه سازی قرارداد‌ها ضروری است.

نخستین همایش «مدیران مسوولیت پذیر» با رویکرد آشنایی با الزامات قوانین کار و تامین اجتماعی با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی با حضور مدیران، کارشناسان منابع انسانی، شرکت‌ها و کارخانجات ۱۱ اسفند در هتل پارس تبریز برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.