هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادات با هدف بازنگری و توسعه اثربخشی رویکرد نظام پیشنهادها در کشور و با همکاری وزارت نفت، سازمان محیط زیست و سایر دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی، سازمانها و دستگاههای اجرایی دولتی و خصوصی برگزار شد.
در این مراسم، مسعود کمبرانی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی، هاشم واعظی، رئیس پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران، محمد ولدخانی، دبیر همایش و جشنواره، سید رضی آقاسیدی، معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی ، رضا انجمشعاع، معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست به ترتیب به سخنرانی پرداختند.
ولدخانی دبیر جشنواره گفت: در حوزه نظام پیشنهادها در حال حاضر تلاش داریم این رویکرد به بهترین شکل در کشور ساری و جاری شود و باید بیشتر به حوزه فکر اهمیت دهیم.
او اشاره کرد که در هوای برفی تعدادی به عنوان ارزیاب اعزام شدند.
او بیان کرد: نظام پیشنهادها جلوه بارز خرد جمعی و مشارکت اجتماعی است. در مسئلهیابی عارضه یابی اولویتبندی مسائل، نظام پیشنهادها مهم است.
ولدخانی اشاره کرد: رویان جزو پنج پژوهشگاه برتر وزارت علوم و جزو ده مورد برتر جهان است.
او تاکید کرد: ارتقا، پیامد نظام پیشنهادها است.
ولدخانی گفت: در شورای فرهنگی عمومی استان، جهاد دانشگاهی تهران به عنوان دبیرخانه سازمان فرهنگی تهران انتخاب شد تا به سنجش و پایش دستگاه های مرتبط بپردازد.
او همچنین اعلام کرد:سامانه دیده بان فرهنگ به زودی کار خود را به طور آنلاین شروع میکند.
سیدرضی اقاسیدی معاونت پشتیبانی جهاد دانشگاهی گفت: از ژاپن به عنوان مبدع نظام پیشنهادها یاد میشود و حدود ۳۰۰ سال در این زمینه تجربه دارد.
او ادامه داد: اگر عرصه تنگ شود، پیشنهادات کمتر میشود. ما باید زمینه مشارکت را تسهیل کنیم و تاثیر این همدلی را میبینیم. یکی از مشکلات این است که ویترین ما پر از موضوعات جذاب است اما هارمونی وجود ندارد.
او اشاره کرد: در ۲۰۱۵ مسائل هم افزایی و حل مسئله جزو مهارت های برتر بوده اند. مدیران نیازمند تفکرهای خلاق و مهارت هستند.
رضا انجم شعاعی، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سازمان محیط زیست اعتقاد داریم که باید نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها در همه قسمت ها فعال باشد و کار خود را انجام بدهد.
او افزود: سازمان های موفق چند ویژگی باید داشته باشند. یکی از مهم ترین این ویژگیها ، باور مدیران است. در گام اول مدیر ارشد و مدیران دیگر باید به موضوع باور داشته باشند تا کار به نتیجه برسد.
انجمن شعاعی ادامه داد: وفاداری سازمانی هم بسیار مهم است، به این معنا که اگر از فرد برای کاری بهتر و با درآمد بیشتر دعوت شد، کار خود را ترجیح دهد.
او به مشکلات اساسی بی توجهی به نظام پیشنهادها که در ادامه، برخی از آنها آورده شده است اشاره کرد:
۱_طولانی شدن زمان پاسخ به هر پیشنهاد
۲_وجود محدودیت زیاد برای ارائه هر پیشنهاد
۳_درصد بالای پیشنهادهای تایید نشده
۴_اخذ تصمیمات بدون استفاده از نظرات و پیشنهادهای کارکنان
۵_کارکنان با توجه به پیشنهادهایشان مورد احترام قرار نمیگیرند
۶_فقدان انگیزش کارکنان برای ارائه پیشنهاد
۷_ارتباط ضعیف با پیشنهاد دهندگان و رشد آنها
۸_انجام ناموفق ارزشیابی پیشنهاد ها و نظرات
۹_فقدان مکانیسم درست برای معرفی پیشنهادهای موفق
۱۰_فقدان وحید مناسب برای تغییر و بهبود مستمر در سازمان
۱۱_کمبود رضایتمندی مشتریان از مدیریت و سازمان و فقدان توان برای انطباق با بازار
۱۲_کمبود میزان رغبت کارکنان
۱۳_نبود اطلاعات پیشینه مناسب در خصوص هوش و ذکاوت کارکنان
۱۴_فقدان روشهایی منظم برای ارتقای هوش و ذکاوت کارکنان
۱۵_فقدان یک تقویم آموزشی منظم و مبتنی بر نیازسنجی آموزش
او تاکید کرد: سازمانی که خرد جمعی دارد ثروتمند است، خرد جمعی نشانه مشارکت است.
انجم شعاع به مواردی چون افزایش نوآوری در ارائه خدمات و تولید محصول، افزایش رضایتمندی کارکنان، بهبود بازاریابی و شهرت نام سازمان، کاهش هزینههای سازمان و بهبود هنجارهای سازمانی به عنوان دستاوردها و منافع مشارکت کارکنان اشاره کرد.