ناصریان گفت: راه آهن رشت_ آستارا و برقی کردن تهران_ مشهد از جمله پروژه هایی هستند که در قالب همکاری با کشور چین‌معرفی شده است.

امروز میز اقتصاد به بررسی اثرات اقتصادی سفر رئیس جمهور ایران به چین با حضور آقای شاه ویسی کارشناس اقتصاد بین‌الملل، آقای ناصریان کارشناس حمل و نقل ریلی و آقای خرسند کارشناس اقتصاد بین‌الملل پرداخت.

سوال: درباره سفر رئیس جمهور یا چین بفرمایید؟

شاه ویسی: یک تغییر و تحولاتی اتفاق افتاده است‌ که در عرصه های مختلف از جمله در حوزه اقتصاد در حال تعیین تکلیف است. رویکرد در حوزه آسیا با کشور چین و کشور هایی است که می‌توانند ظرفیت خود را به اشتراک بگذارند.

سوال: نظر شما در این خصوص چیست؟

ناصریان: در ایجاد زنجیره ارزش افزوده ما میتوانیم نقش مهم تری داشته باشیم. ما رویکرد های مختلف با کشور های همسایه داریم. این توافق جمهوری اسلامی ایران را می تواند به بازار فعال منطقه متصل کند.

سوال: ما چگونه میتوانیم از این ظرفیت بهره مند شویم؟

ناصریان: بخش حمل و نقل باید همگام با تبادلات تجاری حرکت کند ما باید در منطقه نقش فعال تری داشته باشیم.

سوال: ما چه اقداماتی را باید در پیش گیریم؟

شاه ویسی: ما باید طرف مقابل  را بشناسیم. در حوزه ملی ما باید یک سری تغییرات را ایجاد کنیم. ما سعی داریم که شاخص های کلان خود را افزایش دهیم و موانع را برطرف کنیم.این موضوع به عنوان یک راهنما و نمایشگر برای کشور های دیگر در مورد ما میتواند باشد. در سفر های رئیس جمهور یک پای مذاکرات دیدار با تجار و ظرفیت سنجی بوده است. 

سوال: ظرفیت در کشور ما مطلوب است یا خیر؟

ناصریان: زیر ساخت هایی مثل شبکه های زیر بنایی برای عبور قطار و موافقت کشور های همجوار و داشتن سامانه های هماهنگی پایانه های مرزی همگی به حمل و نقل پویای کشور ما کمک میکنند.

در حوزه شبکه زیر بنایی حمل و نقل ریلی ما اکنون از دو مسیر به چین اتصال داریم. از طریق جاده ای با پاکستان امکان تردد وجود دارد اما این ها کافی نیست. مرز خسروی ما در عراق هنوز تکمیل نشده است. ما ده تا دوازده میلیارد تومان نیاز مالی برای تکمیل این طرح داریم. اهمیت بین المللی طرح وقتی بالا می‌رود که ما بتوانیم با عراق توافق داشته باشیم. این موضوع هنوز عملیاتی نشده است‌. ما قرار است مرزی با ترکیه در امتداد ارس بسازیم و خط ریلی جدیدی داشته باشیم. من اکنون روی آورده های مالی حضور ذهن ندارم اما ما اکنون نباید هزینه های کوتاه مدت را نگاه کنیم. 

سوال: نظر شما در این خصوص چیست؟

شاه ویسی: ما میخواهیم کشور اول در حوزه اقتصاد در خاورمیانه باشیم. حوزه بعدی حوزه گاز است،ما نتوانستیم از سرمایه آن به خوبی برخودار شویم. در شانزده نقطه ما باید ظرفیت پالایشگاه را به وجود بیاوریم. ما هنوز به نماد ملی در حوزه خودرو نرسیدیم. ما بستری را در چین تعریف کردیم حدود بیست و پنج میلیارد دلار است اما  باید روابط پولی مان را با چین دو طرفه کنیم. در دوره دو ساله چین در  برخی از  ظرفیت ها به رکود رسیده است.

سوال نوسانات اخیر چه دلیلی داشته است؟

شاه ویسی: ما اصرار بر خنثی کردن تحریم ها داشتیم و به سمت غرب حرکت کردیم. ظرفیت های ما قرار است به اشتراک گذاشته شود. یکی از موانع نبودن زیرساخت های مناسب است.

سوال: ما چه کاری باید انجام دهیم تا ارتباط با شرق و غرب داشته باشیم؟

خرسند: رویکردی که ما دنبال میکنیم متوازن سازی است. نگاه ما به شرق و غرب نگاه عملیاتی به خود گرفته است. 

سوال: طرف چینی چقدر قرار است سرمایه گذاری داشته باشد؟

ناصریان: ما در تجارت با کشور چین میتوانیم ظرفیت ها را بهبود دهیم. ما نتوانستیم بخشی را به بخش خصوصی اختصاص دهیم. ما در هماهنگی پایانه های مرزی باید بهتر از وضعیت فعلی عمل کنیم. پروژه هایی که مورد نظر ما هستند که بتوانیم از چین استفاده کنیم را معرفی کردیم که ده پروژه هست مثل راه آهن رشت آستارا،بافق به زنجان،میانه،بستان آباد،تبریز، خط برقی تهران به مشهد و گرگان به جنوب از پروژه هایی هستند که معرفی شدند‌.

سوال: نظر شما چیست؟

شاه ویسی: اقدامات نباید صرفا اقتصادی باشد ما باید یک ظرفیت از تمام قابلیت ها را به اشتراک بگذاریم. ما باید یک چرخش آسیایی داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار