امامی گفت: راهپیمایی‌ ۲۲ بهمن نشان می‌دهد حجمی از همدلی و همراهی مردم برای حفظ نظم عمومی زیر پرچم بزرگ جمهوری اسلامی وجود دارد.

سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، درمورد راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه امسال بیان کرد: در کمتر کشوری داریم همان فرآیندی که منجر به آزادی و استقلال آن شده است و به عبارت دقیق تر، شکل گیری روح جدید ملی اش به آن وابسته باشد تا این حد منوط بر حضور مجدد خود مردم باشد و درواقع، این مسئله منحصربه‌فردی است و باید بیشتر به آن فکر کنیم. زیرا به بافت مردمی جمهوری اسلامی برمی گردد.

او گفت: امیدواریم که هیچ زمانی سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی، آن قدر کم نشود که تعداد کمی از مردم در این رفراندوم شرکت کنند. البته این بدین معنا نیست که مثلاً ۸۰درصد مردم در هر رویدادی شرکت کنند چراکه اگر این تعداد از مردم تهران بخواهند حضور داشته باشند یک بحران زیستی به وجود می آید. به همین دلیل، ما از حضور چندین درصدی که پشتوانه اش، روح و حس جدیدی را در شهر ایجاد می‌کند، بهره مند می شویم.

به گفته دبیر شورای فرهنگ عمومی، ما هر سال در رویداد ۲۲بهمن متولد می‌شویم و این تولد هر ساله ما که سابقه اش را در دیگر مناسک جمعی خود داریم، انرژی ویژه‌ای را به جمهوریت ما می‌دهد و هر زمانی هم تضعیف می‌شود باید آسیب شناسی شود. زیرا ترکیبی از کارکرد‌های مختلف مناسک سیاسی است و در این میان، اگر بُعد جشن این مراسم پُررنگ‌تر شود بچه‌ها بیشتر دست پدر و مادر خود را می‌گیرند و حضور پیدا می‌کنند.

امامی ادامه داد: بنده قبل از این که در مجموعه هماهنگ ساز دستگاه‌های فرهنگی کشور حضور داشته باشم، نقد‌هایی در رابطه با برگزاری این رویداد داشتم و آن هم این بود که اگر فقط یک گروه، مراسم سیاسی را برگزار کنند مثل نشست و مراسم است، ولی ماهیت مناسک و آئین ها، تجربه و مشارکت است. یعنی خودم این واقعه را درست کرده و آن را مصرف می‌کنم و به همین دلیل، همه بخش‌های چنین مراسم‌هایی باید رنگ و بوی مردمی داشته باشند.

او افزود: امسال، حضور در مراسم ۲۲ بهمن ماه، رشد ۳۰-۴۰درصدی داشت و معنای خوبی دارد که با وجود همه مشکلات موجود، مردم حضور گسترده‌ای داشته اند و باید تغییراتی از سوی دولتمردان در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصادی صورت بگیرد. چون این راهپیمایی‌ها نشان می‌دهد حجمی از همدلی و همراهی برای حفظ نظم عمومی زیر پرچم بزرگ جمهوری اسلامی وجود دارد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی تأکید کرد: جمهوری اسلامی نباید فقط مخصوص یک قشر خاص باشد و درصد بسیار کمی بر این باور هستند که نظام جمهوری اسلامی در ۱۰ سال آینده وجود ندارد و این موضوع نشان می‌دهد مردم در عین این که انتظارات بسیار زیادتری دارند، ولی حس کلی آن‌ها این است که این نظم عمومی و این نظام با کلیت دستاوردهایش می‌تواند آینده ایران را بسازد که این ساختن در گرو تغییر است و ظرفیت این تغییرات در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و خود انقلاب اسلامی هم در جریان یک سری از مراسم‌های سیاسی و مردمی به پیروزی رسیده است. 

امامی گفت: بدون شک، امروز، وفادارترین افراد به نظام جمهوری اسلامی، معترضین و منتقدین به عملکرد مسئولین و برخی از سیاست‌ها هستند و این موضوع، به معنای این نیست که مردم و نهاد‌های عمومی به وظایف خود عمل نکنند، ولی باید بدانیم که اگر بیش از این جمعیت هم در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور داشتند انتقاد و دنبال راه حل جدید بودن در جامعه ما، امری صد در صدی است.

او درمورد رضایت اجتماعی بیان کرد: رضایت سیاسی و اجتماعی، یک امر طیفی است؛ به طوری که ممکن است مثلاً مردم از نظام امنیتی، رضایت ۷۰درصدی و از نظام سلامت، رضایت ۶۰درصدی داشته باشند و رضایت از خدمات شهری آمار پایین تری داشته باشد که سال هاست در پیمایش‌های سرمایه‌های اجتماعی پرسیده می‌شود و این موضوع در همه دنیا وجود دارد.

امامی افزود: پیام راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه این است که زودتر و سریع‌تر و قبل از این که برای همیشه دیر شود به انتقاد و اعتراض گروه‌های مختلف مردم بپردازیم. زیرا مردم در امری مشترک هستند و حال خوب پیدا می‌کنند، وگرنه جامعه دو قطبی که حتی دو نفر از آن با هم اشتراک معنا ندارند حتماً فروپاشیده خواهد شد؛ بنابراین، باید به فصل مشترک جامعه توجه کرد و به طور کلی، می‌گوییم ایران، انقلاب و اسلام موضوعات مشترک ما هستند. در نتیجه، معنای مشترک و هویت ملی بسیار مهم است که این موضوع را در موضوع کرونا هم، داشتیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار