معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اساس خدمات پزشک خانوارده قبل از این که درمانی باشد به موضوع پیشگیری می پردازد.

فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در بحث پزشک خانواده بهتر است در واقع پزشکی خانواده مطرح شود چرا که یک گروه خدمات را ارائه می‌دهند که اساس خدمات آن ها  قبل از این که درمانی باشد به موضوع پیشگیری می پردازند و این واژه پزشک خانواده یکی از اعضای این گروه است که خدمات ارائه می دهد.

او افزود: اتفاقی که در حال حاضر در حوزه بهداشت و سلامت کشور رخ داده است این است که در خانه بهداشت روستاها ی کشور بهورز قرار گرفته که این سیستم در سطح جهانی شناخته شده است.در خانه بهداشت پزشک هر روز  حضور ندارد و هفته‌ای یکبار پزشک به آن جا مراجعه می کند که در پی آن  کارهایی که بهورز انجام داده است را نظارت می کند و در کنار آن بیمارانی که به شکل غیر اورژانس ارجاع پیدا کرده یا نیاز بوده که پزشک این بیماران را ببیند، بهورز در طول یک هفته این موارد را پیدا می کند و از آن ها می خواهد که به خانه بهداشت در زمانی که پزشک حضور دارد مراجعه کنند.

فرشیدی بیان کرد: بهورزان اتفاق بزرگی را در روستاهای کشور که جمعیتی حدود ۳۰ میلیون نفر  که در پوشش خانه بهداشت هستند  رقم زده اند و حدود  ۱۸۰۰۰ خانه بهداشت در این روستا ها  فعالیت می کنند.

وی افزود: بهورزان در روستاها زندگی می‌کنند و به همین علت جمعیت روستایی را می‌شناسد و به ما در شناسایی بیماران شایع روستای مورد نظر کمک می‌کند.

فرشیدی ادامه داد: بهورزان در مواقع خاص مثلا اگر زن باردار در روستا باشد به او مراجعه و مراقبت می‌کنند. متاسفانه این سیستم پیشرفته را در شهرها نداریم.

او ادامه داد: ما در شهر نیازمند خانه بهداشت هستیم تا خانواده‌ها به آن مراجعه کنند. البته مرکز جامع سلامت در شهرها داریم که به خانوارها خدماتی همچون واکسناسیون، مراقبت از خانم‌های باردار ارائه می‌دهند.

وی افزود: ما در شهرها و حاشیه شهرها پایگاه‌های بهداشتی را ایجاد کرده‌ایم که همچون مراکز بهداشت به مردم خدمات می‌دهند.در این مراکز ماما، کارشناس بهداشتی قرار گرفتند.

او ادامه داد: در دو استان فارس و مازندران پایگاه‌های بهداشتی تاسیس شده است.

فرشیدی گفت: از اول دی امسال  رئیس جمهور دستور ارتقای خدمات بهداشتی را صادر کرد در همین راستا ما برای بیماران یک پرونده سلامت الکترونیکی تشکیل دادیم تا مراکز بهداشتی روستایی در صورت نیاز بتوانند بیماران را به بیمارستان‌ها یا ویزیت‌های تخصصی ارجاع دهند.

او افزود:پرونده سلامت الکترونیک باعث حذف نسخه‌های برگی می‌شود و همچنین یک متخصص در شهر می‌تواند از وضعیت بیمار به طور کامل مطلع شود.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: ارجاع بیماران به صورت الکترونیک باعث کاهش هدر رفتن زمان و حداقل پرداختی‌ها می‌شود.
او ادامه داد: فرآیند پزشکی خانواده اگر در طولانی مدت اجرایی شود فوایدی همچون مصرف دارو دارد.

فرشیدی بیان کرد: برای رفع کمبود داروها باید زیر ساخت‌های فرهنگی صورت پذیرد و بین خانوارها و گروه‌های پزشکی خانواده اعتماد ایجاد شود.همچنین میزان استفاده از داروها باید منطقی شوند.

معاون وزیر بهداشت، تصریح کرد: پزشک خانواده باید تعداد جمعیت، بیماری‌های شایع منطقه خود و سنین جمعیت را بشناسند تا بسته خدماتی را صحیح به خانوارها ارائه دهد.

فرشیدی در پایان اظهار کرد: ما باید زیر ساخت‌های فرهنگسازی مردم را برای مراجعه به خانه بهداشت فراهم سازیم.

برای اطلاعات بیشتر ویدیوی زیر را مشاهده کنید.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.