رییس شبکه بهداشت و درمان فراشبند به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مهم‌ترین دستاورد‌های حوزه سلامت این شهرستان در طول یک سال گذشته را معرفی کرد.

دکتر حسن کرمی رییس شبکه بهداشت و درمان فراشبند، ارتقای حوزه سلامت را از مهم‌ترین و ارزشمندترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی ایران، برشمرد و اظهار کرد: به برکت انقلاب اسلامی، شهرستان فراشبند رشد و پیشرفت قابل توجهی در خدمات رسانی در حوزه‌های مختلف بهداشتی و درمانی داشته است که نتایج آن در حال حاضر برای همگان قابل مشاهده و لمس است.

او با بیان اینکه وضعیت کنونی بهداشت و درمان قابل مقایسه با دوران پیش از انقلاب نیست، به دستاورد‌های پر افتخار نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: در ۴ دهه گذشته، گام‌های بلندی در مسیر ارتقای همه جانبه خدمات برداشته شده است که نمونه بارز و شاخص آن پیشرفت‌های حوزه سلامت در شهرستان فراشبند به خوبی مشهود است.

رییس شبکه بهداشت و درمان فراشبند یکی از مهم‌ترین خدماتی که به حوزه سلامت این شهرستان افزوده شده را بهره برداری از ساختمان جدید مرکز خدمات جامع شهید «حیدر شهیدی» دهرم عنوان کرد که با زیربنای ۴۴۵ مترمربع و اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال شامل بخش‌های اتفاقات، آزمایشگاه، دندانپزشکی، بهداشت روان، بهبود تغذیه و ماما به شهروندان و جمعیت زیر پوشش این مرکز خدمات ارائه می‌دهد.

دکتر کرمی افزود: تکمیل و راه اندازی خانه پزشک دهرم با زیربنای ۹۶ مترمربع و اعتبار ۱۵ میلیارد ریال، از دیگر طرح‌هایی است که در دهه فجر ۱۴۰۱ در حوزه سلامت شهرستان فراشبند به بهره برداری رسیده است.

او همچنین، اجرای برنامه بهبود تغذیه کارکنان شبکه بهداشت شامل توزیع مکمل ویتامین D و مکمل آهن برای تمامی کارکنان شاغل در ستاد شبکه بهداشت و مرکز جامع سلامت فراشبند، اجرای برنامه بهبود تغذیه مادران باردار و شیرده، توزیع ۱۸۰ سبد غذایی بنیاد علوی برای مادران باردار و شیرده بی بضاعت، اجرای برنامه بهبود تغذیه کودکان و توزیع ۲۶ سبد غذایی برای کودکان زیر ۵ سال بی بضاعت با مشارکت نیک اندیشان سلامت شهرستان، اجرای برنامه بهبود تغذیه دانش آموزان شامل توزیع مکمل آهن برای دانش آموزان دختر مقاطع متوسطه اول و دوم و توزیع مکمل ویتامین D برای تمامی دانش آموزان دختر و پسر مقاطع متوسطه اول و دوم شهرستان فراشبند را از دستاورد‌های شبکه بهداشت فراشبند در حوزه بهبود تغذیه جامعه برشمرد.

دکتر کرمی ارتقای شاخص سلامت مادران باردار و نوزادان و اجرای طرح صیانت از خانواده و جوانی جمعیت را یکی دیگر از اولویت‌های نظام سلامت برشمرد و ادامه داد: در همین رابطه ۱۵ نشست قرارگاه جوانی جمعیت تشکیل و ۳۸۵ زوج نابارور شناسایی و به مراکز منتخب درمان ناباروری ارجاع شده اند.

او، ارائه مشاوره فرزندآوری، مراقبت پیش از بارداری و هنگام بارداری، مراقبت نوزادان ۳ تا ۵ روزه و مراقبت کودکان یک ساله را از خدماتی عنوان کرد که به منظور حمایت از خانواده، فرزندآوری و جوانی جمعیت انجام شده است.

رییس شبکه بهداشت و درمان فراشبند به اقدامات این مجموعه در حوزه بهداشت محیط و حرفه‌ای اشاره کرد و افزود: ۳ هزار و ۴۲۴ بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی در قالب اجرای طرح تشدید کنترل مراکز عرضه مواد غذایی در ساعات غیر اداری و ایام تعطیل، ۱۸ هزار و ۸۸۳ مورد کلرسنجی از آب آشامیدنی و ۳۹۲ مورد آزمایشات میکروبی از منابع و شبکه‌های تامین آب آشامیدنی نقاط شهری و روستایی، رسیدگی به ۱۳۴ شکایت بهداشتی ثبت شده در سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شناسایی و رسیدگی به چهار مورد طغیان بیماری‌های منتقله از آب و مواد غذایی و کشف و معدوم سازی بیش از یک تُن انواع مواد غذایی غیرمجاز و تاریخ مصرف گذشته و ۱۸ مورد تعطیلی واحد‌های متخلف بهداشتی از سوی کارشناسان سلامت محیط مرکز بهداشت شهرستان فراشبند در طول یک سال گذشته انجام شده است.

دکتر کرمی ادامه داد: در حوزه بهداشت روان نیز ۶۸ درصد جمعیت زیر پوشش شامل کودکان، نوجوانان و والدین آن‌ها خدمات آموزشی و مشاوره‌ای دریافت کردند و این گروه هدف در زمینه فرزندپروری و مهارت‌های زندگی توانمند شدند.

او همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزش در زمینه ترک دخانیات به ۱۷ درصد از مردان و ۵ درصد زنان خبر داد و گفت: در زمینه سند سلامت روان در فراشبند، بخش دهرم، دولت آباد و نوجین ۵۷ درصد کارکنان ادارات غربالگری شدند و خدمات لازم در زمینه ارتقای سطح سواد کارکنان در زمینه مهارت‌های زندگی شامل مدیریت اضطراب، خشم و افسردگی‌ها دریافت کردند که نسبت به پارسال شاهد افزایش ۲۰ درصدی ارتقای سند سلامت روان هستیم.

رییس شبکه بهداشت و درمان فراشبند همچنین از افزایش ۳۵ درصدی خدمات سلامت روان در زمینه خودمراقبتی و کاهش آسیب در مدارس سطح فراشبند، دهرم و دولت آباد و نوجین به دانش آموزان و اولیا مربیان، نسبت به پارسال خبر داد.

او با اشاره به بازرسی‌های انجام شده در حوزه سلامت حرفه ای، تعداد شاغلان معاینه شده، تعداد بازدید‌های انجام شده از کارگاه‌ها و تعداد اخطاریه‌های صادر شده، گفت: تعداد بازرسی‌های انجام شده و شاغلان معاینه شده نسبت به پارسال ۲۰ درصد افزایش داشته و ۷۸۴ مورد بازدید از کارگاه‌ها نیز انجام شده که بیش از ۷۸۰ مورد اخطاریه صادر شده است.

دکتر کرمی با اشاره به راه اندازی دستگاه جدید یونیت دندانپزشکی مرکز دهرم و تجهیز واحد دندانپزشکی چهار مرکز خدمات جامع سلامت فراشبند، دهرم، نوجین و دولت آباد به دستگاه رادیوگرافی تک دندان و دستگاه ظهور و ثبوت، گفت: با تجهیز این مراکز به این دستگاه، دیگر شهروندان نیاز ندارند برای دریافت این خدمت و با صرف هزینه‌های زیاد به شهرستان‌های همجوار مراجعه کنند.

او، از حضور متخصصان زنان و زایمان، رادیولوژیست، اطفال، جراح عمومی و روانپزشک و افزایش تعداد حضور پزشکان متخصص در درمانگاه تخصصی این مرکز درمانی خبر داد و گفت: ۱۰ هزار و ۴۶۶ ویزیت تخصصی، ۲ هزار و ۶۳۲ مورد سونوگرافی از مراجعان سرپایی و ۴۷ هزار و ۴۷۷ ویزیت پزشک عمومی در این بیمارستان انجام و هزار و ۶۷۱ بیمار در مدت زمان یک سال گذشته در بخش‌های مختلف این مرکز بستری و ۲۷۰ عمل جراحی نیز انجام شده است.

رییس شبکه بهداشت و درمان فراشبند از تعمیر و راه اندازی سیستم سرمایشی بیمارستان با هزینه ۳ میلیارد ریال، تعمیر سیستم آبرسانی بیمارستان با هزینه‌ای بالغ بر ۶۰۰ میلیون ریال، خرید تجهیزات گرمایشی موتورخانه بیمارستان با هزینه‌ای بالغ بر ۲ میلیارد ریال و تعمیر و راه اندازی دستگاه اتوآنالایزر بیمارستان با هزینه‌ای بالغ بر ۴۰۰ میلیون ریال در یک سال اخیر به عنوان بخش دیگری از فعالیت‌های انجام شده در این شهرستان خبر داد.

او همچنین از بهره برداری از پایگاه اورژانس جاده‌ای «سوار غیب» و شروع عملیات اجرایی ساخت پایگاه اورژانس بین جاده‌ای «خور» با زیربنای ۱۳۵ مترمربع، ساخت دیوار محوطه مرکز دهرم به طول ۱۴۰ مترمربع و همچنین محوطه سازی مرکز فراشبند با متراژ هزار و ۳۵۰ مترمربع خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با تلاش مسئولان استانی و شهرستانی و مشارکت مردم به ویژه نیکوکاران، شاهد گسترش روزافزون و ارتقای کیفی و کمّی خدمات سلامت در شهرستان باشیم.

دکتر کرمی همچنین از کسب رتبه سوم شبکه بهداشت و درمان فراشبند در جشنواره شهید رجایی در پارسال در سطح استان خبر داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار