بیش از یک سال از شروع فعالیتهای دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور در زمین بازار پردازی محصولات شخصیت محور میگذرد. در این مدت شاهد فعالیتها و تلاشهای بیوقفه مسئولان این رویداد بزرگ بودیم.
امروز اهمیت عنصر «شخصیت» در «دنیای محتوا» به خصوص در صنعت فیلم و سرگرمی، بهویژه برای مخاطبان کودک و نوجوان بر کسی پوشیده نیست، اما مهمتر از آن «استراتژیک» بودن این اهمیت است. به عبارت دیگر تولید و تجاری سازی شخصیتهای جذاب انیمیشن ایرانی با رویکرد جهانی از نان شب واجبتر است. محصولات فرهنگی کشورمان میتواند و باید جهانی شود و این جهانی شدن باید با فتح بازارهای ملی آغاز شود.
حمایت از تولید، توزیع، تجاریسازی و توسعه این محصولات از کتابهای کمیک (پینما) گرفته تا وب کمیک، انیمیشن، بازیهای دیجیتال، بازیهای رومیزی و اسباببازی باید بهطور ویژه و بهصورت ملی انجام شود.
مردم ایران حق دارند در کنار محصولات سرگرمکننده وارداتی که امیدواریم سازوکار مناسبی برای نظارت بر ورود و عرضه آن در کشور فراهم شود به محصولات ایرانی-اسلامی مطلوب خود دسترسی داشته باشند و البته هنرمندان و تولیدکنندگان ایرانی حق دارند در کنار انبوهی از ویژندهای خارجی، در میان هموطنان خود نفس کشیده و مخاطب داشته باشند؛ بنابراین ما امضاکنندگان این بیانیه و حاضران در رویداد بزرگ «همآورد بازارپردازی تهران» معتقدیم که پایان اولین دوره این رویداد بزرگ، آغاز راهی مقدس و پر برکت است که در صورت استمرار، پایمردی و البته حمایت همهجانبه، افقی درخشان و خیرهکننده خواهد داشت.
ما جامعه «بازارپردازان فرهنگ بنیان» ایران امیدواریم که با کمک مراکز، مؤسسات و سازمانهای متولی، بتوانیم موانع موجود بر سر راه صنعتی شدن تولید و صادرات فرهنگ غنی، ایرانی-اسلامی را به خارج مرزها برداریم. وقت آن رسیده تا کسبوکارهای «شخصیت محور» دوران گذار خود را از نوجوانی به بلوغ و از شکل کارگاهی به شیوۀ صنعتی طی کند و این گذار نیازمند حمایت، یاری و توجه است.
رسیدن به چنین هدفی نیازمند برنامهریزی و ساختار سازی است. دیگر، تولیدهای محدود و جزیرهای با کیفیتهای متوسط کافی است. نگاه ما باید به وسعت جهانی که تشنه پیامهای فرهنگی ایرانزمین است، وسیع باشد و نگاه جهانی به مخاطب، نیازمند نگرش اقتصادی به تولید و توزیع است.
برای رسیدن به این رونق اقتصادی با تشکر از زحمات همه عزیزان در «دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور»، مصممیم با تشکیل کنسرسیومی از ذینفعان صنایع فرهنگ بنیان و تأسیس شخصیتی حقوقی متشکل از آنها اقدامات زیر را پیگیری و انجام دهیم:
تحقیق و پژوهش در زمینه شناخت و شناسایی بازارهای داخلی و خارجی.
تحقیق و پژوهش، برای تبدیل منابع و ایدههای ارزشمند به محصولات جذاب برای بازارهای داخلی و خارجی.
کشف و رفع مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولیدات مطلوب بازار؛ بازاریابی مؤثر محصولات ایرانی در بازار داخلی و خارجی.
تصویب قوانین حمایتی و هدایتی مؤثر در مجلس شورای اسلامی، همچون قانون کپیرایت داخلی و قیمتگذاری.
ائتلاف برای هم افزائی فروش آثار و ایجاد بستر مناسب برای بازار داخلی و خارجی.
حمایت و هویت بخشی به کسبوکارهای فرهنگ بنیان به کمک صنوف و انجمنها.
ما عهد میبندیم تا برای شکوفایی صنعت «بازار پردازی فرهنگ بنیان»، ایجاد چرخۀ اقتصادی مستقل، سالم و باثبات و ایجاد فرصتهای برابر برای رشد استعدادهای محروم در همۀ کشور همه تلاش خود را به کار بندیم و با در نظر داشتن امانتداری در ایدهها، اعتقاد به شایستهسالاری و حفظ روحیۀ کار تیمی، به خود و همتیمیهای خود ایمان داشته جسارت، سماجت و ممارست را بر پایۀ صداقت همراه خود کنیم.