استاندار اردبیل اصلاح نظام بهره‌برداری کشاورزی در استان را از جمله شروط افزایش تولید محصولات کشاورزی دانست.

سیدحامد عاملی استاندار اردبیل  اصلاح نظام بهره‌برداری کشاورزی در استان را از جمله شروط افزایش تولید محصولات کشاورزی دانست و گفت: احیای ظرفیت‌ها در حوزه باغات، کشت‌های گلخانه‌ای و پایاب سد‌ها و سد‌های معیشتی نیز در زمینه افزایش تولید و دست‌یابی به اهداف الگوی کشت موثر است.

استاندار اردبیل در آیین رونمایی از برنامه الگوی کشت محصولات کشاورزی استان اظهار کرد: الگوی کشت محصولات کشاورزی تنها بخشی از نقشه کلی برای افزایش تولید محصولات و تأمین امنیت غذایی است و باید به الزامات مورد نیاز هم برای تحقق این موضوع توجه شود.

عاملی افزود: در این راستا، توجه به تدوین نقشه کلی و گنجاندن آن در برنامه هفتم توسعه، خلق منابع درآمدی و تزریق به پروژه‌های تولیدمحور کشاورزی و مدیریت درآمد‌ها و هزینه‌ها حائز اهمیت است.

او ادامه داد: با توجه به صرف ۹۰درصد آب در بخش کشاورزی، تغییر نگرش و استفاده از شیوه‌های نوین در صرفه‌جویی مصرف آب و افزایش همزمان بهره‌وری ضروری است.

استاندار اردبیل تصریح کرد: اصلاح نظام بهره‌برداری کشاورزی در استان اردبیل، از جمله شرط‌های افزایش یک‌میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی است که اجرای پایاب خداآفرین یکی از ظرفیت‌های مهم در این زمینه بوده و نیازمند توجه به تأمین منابع اعتباری است.

عاملی ادامه داد: احیای ظرفیت‌های بخش کشاورزی در حوزه باغات، کشت گلخانه‌ای و پایاب سد‌ها و سد‌های معیشتی نیز از جمله بخش‌های تأثیرگذار در زمینه افزایش تولیدات کشاورزی و دست‌یابی به اهداف الگوی کشت بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.

او بیان کرد: توجه به دیگر نیازمندی‌های لازم برای ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی از جمله بازاریابی، استفاده از ظرفیت کشت‌وصنعت‌ها و تولید محصولات استراتژیک هم دارای اهمیت است.

افزایش ۵۰۰ تا ۷۰۰ تنی تولیدات کشاورزی با اجرای الگوی کشت

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور گفت: اجرای مناسب الگوی کشت منجر به افزایش ۵۰۰ تا ۷۰۰ تنی تولیدات کشاورزی استان اردبیل می‌شود.

سیدمجتبی خیام نکویی در این نشست با اشاره به ظرفیت زرخیز بودن خاک استان اردبیل گفت: در استان اردبیل ۶۵‌درصد از کشت‌ها دیمی و تنها ۳۵درصد از کشت‌ها آبی بوده و این در حالی است که میانگین کشت دیم در کشور ۵۲ درصد و آبی ۴۸درصد است.

او اظهار کرد: جهش در تولید دیم‌زار‌ها و فناوری و آموزش و ترویج از جمله ملزومات نیل به بهره‌وری است و با این بهره‌وری می‌توان به امنیت غذایی دست یافت.

خیام نکویی تصریح کرد: استان اردبیل هم‌اکنون ۳ درصد کل تولیدات کشاورزی کشور را انجام می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود با اجرای مناسب الگوی کشت، تا پایان سال ۱۴۰۶ حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ تن به تولیدات افزوده شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار