پسماند خشک اصفهانی‌ها در بار دوره گرد‌ها

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: به نظر می‌رسد بیش از نیمی از پسماند خشک اصفهان به دوره گرد‌ها تحویل می‌شود.

مهدی بقایی معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان در برنامه رادیویی صدای شهر روزانه حدود ۵۰ تن پسماند خشک از مردم تحویل گرفته می‌شود، اما با توجه به برآورد‌ها که آمار روزانه را۱۲۰ تن تخمین می‌زنند یک خلأ ۷۰ تنی وجود دارد که به نظر می‌رسد شهروندان این نوع از پسماند را در اختیار شهرداری قرار نمی‌دهند و دوره گرد‌ها آن را جمع‌آوری می‌کنند.


او خبر داد: به‌زودی نرم‌افزار اصپاک را در اختیار شهروندان قرار می‌دهیم تا بتوانند میزان پسماند خشک خود را به ما اطلاع بدهند و ما در قبال آن تعاملات و ارتباطاتی را با آنان خواهیم داشت؛ به عنوان مثال ضلع سوم این بخش، شرکت‌های بیمه‌گری هستند که در ازای ۵۰ کیلوگرم پسماند خشک در سال، شهروندان و منازل آن‌ها را تا مبلغ یک میلیارد تومان بیمه آتش‌سوزی می‌کنند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان گفت:روزانه چهار هزار تن پسماند در شهر اصفهان تولید می‌شود که بخش زیادی از آن پسماند ساختمانی و نزدیک به ۸۵۰ تن آن پسماند‌تر است.

بقایی با اشاره به انتقال روزانه ۸۵۰ تن پسماند‌تر به کارخانه کود کمپوست گفت: از این میزان ۵۵۰ تن مواد آلی و فساد پذیر مانند پوست میوه است، ۳۰۰ تن آن مواد ریجکتی (مثل پلاستیک‌ها و مواد سلولزی و دستمال کاغذ..) و ۵۰ تن مابقی شیرابه است.


او افزود: نخستین دغدغه مدیریت شهری ۳۰۰ تن مواد ریجکتی است که امکان جداسازی آن یا وجود ندارد و یا در صورت جداسازی دیگر سودمند نیست.
معاون شهردار اصفهان، راهکار اصلی در این زمینه را استفاده از زباله‌سوز یا پیرولیز اعلام و اضافه کرد: شهرداری اصفهان در نخستین گام با افتتاح یک واحد پیرولیز ۱۰ تنی تلاش کرده بخشی از این مواد را به سوخت مایع تبدیل کند.
بقایی استفاده از سامانه هاضم و تولید برق نخستین بار در کشور را از دیگر اقدامات شهرداری اصفهان بیان و اظهار کرد: قرارداد پنج تنی مبتنی بر این سامانه برای سال آینده در حال انعقاد است و در صورت موفقیت ظرفیت آن افزایش می‌یابد.

او درباره پسماند ساختمانی هم گفت: سال آینده با استقرار واحد بازیافت، حداقل ۱۸۰۰ تن از پسماند‌های ساختمانی به چرخه تولید شن و ماسه و مصالح ساختمانی باز می‌گردد.


معاون شهردار اصفهان وجود ۵۰ تن شیرابه در بین پسماند‌ها را آمار بالایی دانست و هشدار داد: یک لیوان شیرابه می‌تواند یک درخت چند ساله را خشک کند.
بقایی با اشاره به اینکه شهر اصفهان جزو شهر‌هایی است که کمترین سرانه تولید پسماند در روز را با حدود ۵۰۰ گرم دارد، گفت: کلان‌شهر‌های دیگر همچون مشهد، شیراز و تهران بیشتر از این مقدار تولید پسماند را به ازای هر نفر دارند.

او درمورد نارضایتی برخی شهروندان بابت جمع آوری نشدن زباله‌ها در روز‌های جمعه با توجه به برگزاری میهمانی‌ها و ... گقت: اکنون جمعه شب‌ها حدود ۴۰۰ تن زباله از معابر اصلی جمع‌آوری می‌شود، اما از سال آینده بر اساس سیستم «اصپاک» این قابلیت برقرار است که روز‌های جمعه فقط پوست‌های میوه را از شهروندان دریافت کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۹:۰۸ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
میزان کمی از این آمار مستقیماً به وانت های دوره گرد فروخته می شود و بیشتر آن توسط آنها فقط برده می شود . در محله هایی که مجتمع های چند طبقه مسکونی زیاد است به علت نامشخص بودن ساعت دقیق تردد خودروهای حمل بازیافت شهرداری و سرعت نسبتاً زیاد عبور آنها از محل ، بیشتر اهالی یا زباله های قابل بازیافت را از صبح اول وقت درب منزل قرار می دهند یا آخر شب ها همراه زباله های تر (البته به صورت جداگانه) ، و بیشتر این زباله های قابل بازیافت قبل از آمدن خودروهای شهرداری ، توسط دروه گردها و وانت های بخش خصوصی جمع آوری می شوند . به چشم دیده ام در یک مورد صبح دوشنبه (قبل از آمدن ماشین حمل بازیافتی شهرداری که روزهای دوشنبه به محله ما می آید) یک نفر زباله های بازیافتی که مردم درب خانه هایشان گذاشته بودند را جمع می کرد و داخل یک خودرو پراید می گذاشت!