مسجد قبای ملک شهر اصفهان دومین سال است که طرح خانه پدری را اجرا می‌کند.

مسجد قبای اصفهان دومین سال است که در شب‌های سرد و استخوان‌سوز زمستانی با گرمای محبت و کرامت از کارتن‌خواب‌ها میزبانی می‌کند.
با توجه به سرمای زودرس، اجرای طرح خانه پدری و اسکان مردمی کارتن‌خواب‌ها در مصلای مسجد قبا واقع در شمال شهر اصفهان از دی آغاز شد و تا ۱۷ اسفند در‌های مسجد به روی بی‌خانمان‌ها و کارتن‌خواب‌ها باز است.

حجت الاسلام روح الله فیاض امام جماعت مسجد قبا بر اساس وظیفه فرهنگی و اجتماعی که بر دوش خود احساس می‌کند، شخصا برای دعوت از این افراد وارد میدان می‌شود و به صورت حضوری و چهره به چهره از این بندگان خدا دعوت می‌کند.


او درباره برخورد کارتن‌خواب‌ها و میزان استقبال آن‌ها می‌گوید: اغلب این افراد نگران رفتار‌های نادرستی هستند که با آن‌ها در سایر مراکز شده، اما با اندک تعللی به دعوت ما پاسخ مثبت می‌دهند؛ خوشبختانه به دلیل اینکه بر رفتار محترمانه با آن‌ها تأکید شده، این امر رغبت و اعتمادشان را به همراه داشته است.
امام جماعت مسجد قبا ادامه داد: امسال با جمعی از فعالان جهادی و ماشین شخصی، این افراد جمع‌آوری می‌شوند البته برخی از آن‌ها خود به این مسجد مراجعه می‌کنند. پس از پذیرش، لباس نو به آن‌ها اهدا می‌شود و لوازم نظافت و استحمام در اختیارشان قرار می‌گیرد و به کمک پیرایشگران جهادی سرو صورتشان اصلاح می‌شود.

حجت الاسلام فیاض توضیح داد: مشاوره این عزیزان بسیار پررنگ‌تر و به صورت جدی دنبال می‌شود و علت وضعیت و شرایط آن‌ها توسط مشاوران تخصصی که چندین ساعت با آن‌ها وقت می‌گذرانند واکاوی می‌شود تا اگر مشکلات آن‌ها مربوط به اعتیاد است، برای کمپ‌های ترک زمینه آن را فراهم و متقاعد‌سازی صورت گیرد.
او با تاکید بر اینکه سعی می‌شود تا خروجی حضور این افراد در این مکان به سمت اصلاح سبک زندگی و نجات از کارتن‌خوابی باشد، می‌گوید: این افراد در صورت مشکلات خانوادگی به مشاوران خانواده ارجاع داده می‌شوند و در صورت نداشتن شغل برای آن‌ها زمینه اشتغال فراهم می‌شود تا با این رویه از چرخه کارتن‌خوابی خارج شوند و به زندگی عزتمندانه بازگردند.

الهام حاجی حسینی یکی از مددکاران اجتماعی و روانشناس حاضر در مسجد می‌گوید: متأسفانه اغلب مردم گمان می‌کنند که کارتن‌خواب‌ها افرادی ترسناک و خطرناک هستند در صورتی که با یک بار برخورد با این افراد متوجه می‌شوید که قلب مهربانی دارند و مانند سایر افراد به احترام و توجه نیازمند هستند.
به گفته او چنین افرادی با دیدن کمترین محبت و احترام، رفتار متقابلی نشان می‌دهند و این رفتار‌ها به ویژه در مسجد قبا با تاکید امام جماعتِ این مسجد بر رفتار محترمانه به وضوح قابل رؤیت است.


این مددکار اجتماعی با بیان اینکه به طور میانگین هر شب ۳۵ نفر به مسجد می‌آیند تصریح می‌کند: متاسفانه هیچ دستگاهی حمایت مالی و کمکی نکرده است؛ از برخی مجموعه‌های بزرگ هم برای بازدید آمدند، اما گویا خبری از کمک نشده وهمه فعالیت‌ها در این مسجد مردمی جلو می‌رود.


در اعیاد ماه رجب جشن گلریزان با اجرای گروه ورزشی باستانی در مصلای مسجد، برای تامین نیاز‌های کارتن‌خواب‌ها شامل هزینه درمان، اشتغال، پوشاک، محل سکونت و غذا برگزار شد.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
کار زیبایی است لذت بردیم اجرتان با خدا....