عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: باید شرایطی فراهم شود که هر فرد بتواند هر ۱۰ سال یک خودرو وارد کند با این روش بازار خودرو ساماندهی می‌شود.

لطف اله سیاه کلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره شروط جدید خودروسازان مبنی بر واریز بخشی از قیمت خودرو برای ثبت‌نام در طرح‌های قرعه‌کشی، گفت: در حال حاضر میزان عرضه و تقاضا خودرو با یکدیگر همخوانی ندارد و تیراژ تولید از تقاضا بسیار کمتر است و از آنجا که واردات نیز نداریم، بازار از ناترازی رنج می‌برد؛ متاسفانه اکنون برای رفع این مشکل به جای اینکه عرضه محور قرار گیرد، نحوه عرضه محور قرار گرفته است.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی افزود: هر دو روش قرعه‌کشی و عرضه خودرو در بورس اشتباه است چراکه باید به جای نحوه عرضه به میزان عرضه توجه شود؛ آقایان ادعا می‌کنند با شرایط جدید در تلاش‌اند که نقش سوداگران در بازار خودرو را کم کنند این درحالی است که تعیین مبلغی پول به عنوان ودیعه برای شرکت در قرعه کشی مصیبت جدیدی را برای مردم ایجاد می‌کند و هدف مذکور یعنی حذف دلالان نیز محقق نمی‌شود، زیرا تا زمانیکه عرضه و تقاضا با یکدیگر متناسب نباشد، دلالی در بازار وجود دارد.

وی اضافه کرد: آیا شرط واریز ۹۰ میلیون تومان به عنوان ودیعه در حسب وکالتی برای شرکت در قرعه‌کشی خودروسازان، به معنای حذف دلالی است؟ خیر؛ دلال پول خود را به مردم ی‌دهد و با استفاده از کارت ملی آن‌ها به راحتی در این قرعه کشی‌ها شرکت می‌کند بنابراین این شروط تنها موجب زحمت مردم و ایجاد درآمدی برای بانک‌ها و خودروسازان می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در نظر گرفتن این شرایط مدیریتی و عاقلانه نیست، ادامه داد: مشکل اصلی در حوزه خودرو عدم توجه به اصل موضوع است تا زماینکه مسئله را نفهمیم، راه را غلط می‌رویم و مردم به دلیل تصمیمات اشتباه مدیران در استرس و... به سر می‌برند.

سیاه‌کلی تصریح کرد: ما باید در حوزه خودرو از تجربه‌های دنیا استفاده کنیم، در کدام یکی از کشور‌های جهان خودرو در بورس عرضه می‌شود یا از سازوکار قرعه‌کشی برای توزیع خودرو استفاده می‌کنند، در تمام کشور‌ها عرضه و تقاضا محور است و اگر تولید نتوانست نیاز بازار را تامین کند باید از واردات بهره گرفت.

وی با بیان اینکه تنها یک نسخه برای ساماندهی صنعت خودرو وجود دارد باید تیراژ تولید افزایش یابد که در حال حاضر این امر ممکن نیست بنابراین برای جبران این کمبود بایستی از واردات بهره گرفت، ادامه داد: هر فردی که خلاف این نسخه عمل کند، کار اشتباهی انجام داده و مردم را اذیت کرده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: باید بپذیریم همان‌گونه که در شرایطی که برنج، گوشت، تخم مرغ، سایر موادغذایی و.. در بازار با کمبود روبه رو می‌شود از واردات استفاده می‌کنند، برای خودرو نیز از این نسخه استفاده شود؛ مافیا انقدر کار خود را به خوبی انجام می‌دهد که همه ما در زمینی که ترسیم کرده بازی می‌کنیم.

سیاه کلی با اشاره به اینکه ما راهی جز افزایش تولید و واردات نداریم، افزود: باید شرایطی فراهم شود که هر فرد بالای ۱۸ سال سن بتواند هر ۱۰ سال یک خودرو- نو یا دست دوم کمتر از ۵ سال کارکرد- وارد کند با این روش بازار خودرو ظرف ۶ ماه ساماندهی می‌شود. /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
اگه صدای این طرح بشیم احتمال عملی بودنش هست گرچه زمان زیادی میبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۱ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
تا وقتی دولت و مافیا دست خودشون تو خودرو سازیهاست بازار خودرو بدتر میشه بهتر نمیشه.تا هر چیزی کم میشه وارد میکنین چرا خودرو وارد نمی کنین تا این اشغال خودروهای سایپا و ایرانخودرو رو دستشون باد کنه.نمیزارن چرا چون دولت خودش فروشندس و پول جارو میکنه از این اشغالها دولت خودش دلال داره هی خود مسولین و سران مافیا و دلال خودرون.باور کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
واقعا بهترین طرح در شرایط فعلی
البته اگر مافیای خودرو بگذارند
خود خودرو سازها با سو استفاده از تحریم‌ها و مدیریت عرضه و تقاضا مسبب اصلی این قرعه کشی ها و دلال بازی‌ها هستند
و دولت و مسولین اگر به فکر مردم هستند و می‌خواهند ابن قرعه کشی ها دلال ها از بین ببرند مطمئن باشید این تنها ترین راه حل است
Iran (Islamic Republic of)
خوزستان،سوسنگرد،فيصل فریسات
۲۳:۴۹ ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
اگ بخوبی اجرا بشه طرح خوبی خواهدبودوازظللم خودروسازان داخلی مردم خلاص میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
خدا پدرتو بیامرزه ولی مافیای ایران خودرو و سایپا اگه بذاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
به هیچ عنوان لابی خودروسازان اجازه ی چنین کاری رو نخواهند داد و جالبه که لابی خودروسازان برای مملکت و مردم تعیین تکلیف میکنن !
Iran (Islamic Republic of)
فرزند چهارم ک کوپن نداشت
۲۱:۱۷ ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
حرف درستی زده شما گله رو دادید دست گرگ ؛خود خودرو ساز هیچوقت از سود سرشار گرونی خودرو نمی‌گذاره ؛از اونور خودرو وارداتی رو هم داخل بورس خدا تمن به ملت قالب میکنه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۳۸ ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
این حرفها کلا سیاست کثیف خودرو سازان داخلیه قبضه کردن بازار رو هر طور هم دلشون میخاد قیمت گذاری میکنن واردات خودرو هم با قیمت نجومی دردی دوا نمیکنه اقایان نماینده ملت نیستن نماینده دولت وخودرو سازها هستن والا هر بی سوادی میدونه یک کارگر با حقوق ده سالشم نمیتونه صاحب ماشین شه خونه دار شدن هم محض محض نمیدونم اخراین داستان میخاد چی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
طرح خوبیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
دمش گرم.
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۸:۴۹ ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
طرح خوبی است.
اگر مافیا!!!!!!که ظاهرا همه کاره هستند اجازه فرمایند!
در تمام کشورهای درست و حسابی دنیا این امکان وجود دارد و کاملا عادی است.
انحصار یعنی فساد. هر جا انحصار دیدید بدانید فساد هست. البته بجز موضوعات نظامی و تجهیزات دفاعی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
خدا پدرت رو بیامرزه اما کو گوش شنوا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
وضعیت ارز خوب نیست.اجازه واردات نمیدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
فکر می‌کنید دلالها کیا هستند... خود خودروسازها.. و خود دست اندرکاران صنعت خودرو بی‌کیفیت..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
خودروسازان داخلی نیز به دنبال گرانترفروختن محصولاتشان هستند..(سودبیشتربه جای خدمت بیشتر)
آخرین اخبار