باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

حمل و نقل عمومى زير ذره بين مديريت شهرى/ زاكانى: بين عملكرد و بودجه ارتباطى نيست

حمل ونقل عمومی تهران مدت هاست که از مرز بحران گذشته و یکی از مهم‌ترین کار‌ها تکمیل شبکه مترو و رفع نواقص موجود در این ناوگان است.

حمل و نقل عمومی همیشه جزو آن دسته از موضوعاتی است که در هر دوره از مدیریت شهری مورد توجه بوده و البته گلایه هایی در این بخش از سوی مسئولان و شهروندان هم مطرح بوده یعنی مهم‌ترین مسئله شهر تهران چه بر اساس نظرسنجی‌ها و چه ارزیابی کارشناسی و میدانی مسئله حمل و نقل عمومی است اما متاسفانه در حال حاضر فرسودگی شدید در ناوگان حمل و نقل عمومی، تجهیزات جانبی و نواقص زیادی در شبکه‌های حمل و نقل پایتخت وجود دارد.

برخی از اعضای شورای شهر تهران معتقدند که بر اساس مطالعات انجام شده در تهران به ۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز داریم و مشکل حمل و نقل عمومی با این تعداد تزریق اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی حل نخواهد شد و  باید برای آن تمهیدات و تدابیری اندیشیده شود، اگر دنبال حل مشکلات مردم هستیم. اما رئیس شورای شهر تهران نظر دیگری دارد، او می گوید: شهرداری نمی‌تواند به تنهایی این تعداد اتوبوس و واگن مترو را به ناوگان حمل و نقل اضافه کند.

با این حال چند روز گذشته در صحن شورای شهر تهران ۱۰ هزار میلیارد تومان به طور ویژه برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شد و تیم مدیریت شهری به تحقق آن بسیار خوش بین هستند، البته که توسعه هرکدام از مُدهای حمل‌ونقل، بسیار هزینه‌بر است. برای مثال تکمیل و توسعه تنها یک کیلومتر متروی جدید رقمی قریب به ۴۵ میلیون دلار (حدوداً ۲ همت با دلار ۴۵ هزار تومانی) خرج روی دست مدیران شهری خواهد گذاشت. قیمت هر دستگاه اتوبوس جدید نیز کمتر از ۵ میلیارد تومان نیست.

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران اظهار کرد: فکر می‌کنیم که بودجه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ محقق شود اما در حوزه حمل و نقل عمومی امسال مدیریت شهری موفق نبود و از ۳۰۰ و چندین دستگاه، ۱۶۰ اتوبوس معطل تکمیل هستند و هنوز شماره گذاری نشدند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این اتوبوس‌ها شماره گذاری نشدند، گفت: حتما دارای مشکل هستند و یا مشکل فنی دارند به همین دلیل پلیس تایید نمی‌کند؛ در حوزه مترو و اتوبوسرانی اتفاقی را شاهد نبودیم به همین دلیل در بودجه امسال جدا از اعتبار اصلی حمل و نقل، ۱۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در نظر گرفتیم، شهرداری باید محور‌های اصلی بودجه سال گذشته را ارائه کند، به شهردار تهران گفتیم شما اول باید گزارشی از عملکرد بدهید و بعد بودجه را تعیین کنید، اما زاکانی گفت هیچ ارتباطی بین بودجه و عملکرد نیست.

امانی تاکید کرد: قرار بود در سال ۱۴۰۱ با اعتبارات اتفاق‌هایی رخ دهد به همین علت نیازمند ارائه گزارش است همچنین رقم بودجه امسال بسیار خوب است و ۵۳ درصد افزایش داشته است.  مدیریت بودجه مهم است که امیدواریم این بودجه براساس برنامه چهارم به خوبی محقق شود.

همچنین در ادامه  سیدجعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: طی این سال‌ها سامانه حمل و نقل عمومی خوبی نداشتیم، همه ساله موضوع حمل و نقل مورد توجه قرار می‌گرفت، اما تاثیری در وضعیت ناوگان مشاهده نمی‌شد و نیاز واقعی حوزه حمل و نقل چند صد هزار میلیارد است؛ پیش بینی کردیم اگر دولت پیش پرداخت ۱۵ درصد را با تاخیر بدهد از محل این منابع تا زمان عملیاتی شدن قرارداد می‌توان تامین بودجه را انجام داد تا واگن‌ها در کشور مبدا شروع به ساخت کنند و به محض دریافت پول از دولت این پولی که به عنوان قرض برداشت شده بود، صرف خرید اتوبوس، قطعات یدکی، اورهال اتوبوس و واگن‌ها شود.

حال با توجه به اینکه وضعیت حمل ونقل عمومی تهران مدت هاست از مرز بحران گذشته ، یکی از مهم ترین کارها تکمیل شبکه مترو و رفع نواقص موجود در این ناوگان و افزایش تعداد اتوبوس‌های عمومی در سطح پایتخت است و باید دید که این بودجه جداگانه چقدر در میان پیشرفت و توسعه حمل و نقل عمومی تهران تاثیر می گذارد زیرا در تمام این سال ها حمل ونقل عمومی تهران اولویت اصلی تصمیم گیران شهری بوده است اما از مشکلات این حوزه کاسته نشده است!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار