سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اعطای جایزه ارزشمند «نشان شهریار» برای پژوهشگران خارجی مشوقی برای شناخت و معرفی زبان و ادب فارسی برای تمام جهانیان است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در مراسم هفتمین دوره اعطای جایزه «نشان شهریار» به برگزیدگان در دانشگاه تبریز گفت:پاسداشت مفاخر و شخصیت‌های ادبی و علمی در کشور نشان برجسته‌ای از اقبال و توجه به داشته‌های فرهنگی کشور است.

او با اشاره به مقام علمی و ادبی و شعری استاد شهریار خاطرنشان کرد: استاد شهریار بدون تردید یکی از نام آواران عرصه فرهنگ، زبان و ادب فارسی است و به همین علت در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به منظور ارج نهادن به جایگاه این شاعر بزرگ روز ۲۷ شهریور سالروز درگذشت وی را به روز ملی شعر و ادب فارسی نامگذاری کرده اند.

او زبان و ادب فارسی را یکی از مهمترین عناصر هویت و عامل وحدت بخش ایرانیان دانست و گفت: زبان فارسی نه تنها از مرز‌های جغرافیایی کشور عبور کرده بلکه در ورای مرز‌های سیاسی در آسیای مرکزی، شبه قاره هند، شمال افریقا و بالکان جایگاه تاریخی ویژه‌ای دارد.

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه بی تردید زبان فارسی عامل دوستی و وحدت این مرز و بوم است افزود: حتی مهاجمان به این کشور در دوره مغولان نیز همین که با زبان و ادب فارسی آشنا شدند شیفته این زبان شده و مغلوب فرهنگ و ادب غنی ایران شدند.

کنعانی آثار فارسی باستانی به جای مانده را گواهی بر عظمت و غنای تاریخی زبان و ادب فارسی عنوان کرد و گفت: جایزه جهانی «نشان شهریار» نشانه‌ای گویا از تجلیل خالقان آثار ارزشمند بدیع فارسی بوده و این اقدام برای رشد و شکوفایی ادبیات فارسی و حمایت از پژوهشگران عرصه ادب و فرهنگ فارسی در سراسر جهان است.

او خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه ایران نیز با توجه به رسالت و وظیفه خویش در حمایت از گسترش زبان فارسی اهتمام خود را بر پشتیبانی از تمام ایران شناسان و فعالان فرهنگ ایرانی در خارج از کشور قرار داده است.

رئیس دانشگاه تبریز نیز اظهار کرد: سرزمین ایران مهد علم و دانش و خردورزی با پیشینه طولانی است و ادیبان و شاعران زیادی بر تارک این سرزمین می‌درخشند.

صفر نصراله زاده با بیان اینکه ترکیب معجونی از اقوام و فرهنگ‌ها در ایران وجود دارد گفت: سالیان درازی این اقوام و فرهنگ‌ها با آرامش و نیکی در کنار هم زندگی می‌کنند.

او  شهریار را حلقه وصل تمام فرهنگ‌های ایران دانست و افزود: شهریار شاعری فراملی است و دایره نفوذ شعر شهریار در کشور‌های همسایه و خاور دور نیز چشمگیر است.

او  خاطرنشان کرد: به آذربایجان و تبریز افتخار می‌کنیم، زیرا که شعرا و ادبای بزرگی از این خطه برخاسته و خاک این سرزمین شاعران بزرگی در دل خود دارد.

هفتمین «نشان شهریار» به چهار پژوهشگر از کشور ترکیه، ۲ پژوهشگر از ارمنستان و یک پژوهشگر ایرانی اعطا شد.

این افراد عبارتند از دکتر «اوزکان دایی»، دکتر «آسمان گوکهان»، دکتر برنا کارگوزاوغلو، دکتر بولنت چاکماک از ترکیه، «گارنیک گوری کیان» و دکتر «آسا طوریان» از ارمنستان و دکتر مسعود صدر محمدی از ایران که موفق به اخذ نشان شهریار شدند.

این نشان علمی و ادبی با رویکرد محوری دیپلماسی فرهنگی به پژوهشگران زبان، ادب و تمدن ایرانی اعطا می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.