نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی تهران روز گذشته با حضور وزیر میراث‌فرهنگی در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران افتتاح شد.

نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی تهران روز گذشته با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران افتتاح شد.

در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی که از ۱۸ الی ۲۱ بهمن برگزار می‌شود، ۲۰۰ فعال صنعت گردشگری از ۴۷ کشور جهان حضور دارند.

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران و سی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در ۱۵ سالن و فضایی حدود ۶۷ هزار مترمربع برگزار می‌شود. همچنین ۸۰۰ متر مربع نمایشگاه با حضور بیش از ۷۰ مرکز دارای مجوز گردشگری سلامت در حال برگزاری است.

نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی و گردشگری؛

قطر، عراق، ژاپن، اندونزی، تاجیکستان، قراقستان، مالزی، روسیه و ونزوئلا از جمله کشور‌هایی هستند که در نمایشگاه دارای غرفه هستند، عمان، روسیه، تاجیکستان، امارات، سوریه، ترکیه، آذربایجان ارمنستان، لبنان، لیبی، الجزایر، چین عراق گرجستان از جمله کشور‌هایی هستند که در نمایشگاه حضور دارند.

روز نخست نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی و گردشگری؛

اهمیت توسعه گردشگری حلال

سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه بازدید از شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری وسی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی با اشاره به اهمیت توسعه گردشگری حلال گفت: گردشگری بخش عظیمی از ظرفیت‌ها بینکشورهای اسلامی است اما به دلایل مختلف این ظرفیت عظیم مورد توجه قرار نگرفته است. با توجه به این که توسعه گردشگری امروزرکن مهمی در حوزه توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است، کشورهای اسلامی باید نقش مهمی را ایفا کنند، تلاش کنند و این عقبماندگی تاریخی را جبران کنند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: ایران اسلامی بسیار زیباتر از آن است که برای مردم دنیا تشریح شده است. ایرانکشوری امن، زیبا با ظرفیت‌های گسترده و چهارفصل است که جزو چند کشور اول دنیاست و در حوزه‌های میراث‌فرهنگی و تاریخی،اکوتوریسم و سایر جاذبه‌های های گردشگری دارای قابلیت‌های برتر در دنیا است.

ضرغامی

او اضافه کرد: از تمام مردم کشورهای مختلف دنیا دعوت می‌کنم تا به خانه خودشان یعنی ایران سفر کنند. حتما گردشگری حلال یکمزیت نسبی کشورهای اسلامی است. اصلا گردشگری یک امر سالم است و متاسفانه در بعضی نگاه‌ها تصور بر این است که امورناسالم از نظر فرهنگی و اجتماعی در رونق گردشگری دخالت دارد؛ درحالی که این‌گونه نیست. کشورهای مختلف دنیا چه مسلمان و چهغیر مسلمان به خصوص وقتی که گردشگری خانواده‌محور می‌شود همه علاقه‌مند هستند که گردشگری سالم داشته باشند

ضرغامی ادامه داد: گردشگری سالم همان گردشگری حلالی است که کشورهای مختلف اسلامی ظرفیت آن را دارند. بخشی از اینگردشگری حلال به خوراک بر می‌گردد اما گردشگری سالم و خانواده‌محور از مصادیق گردشگری حلال است و کشورهای مختلف می‌توانند پرچم‌دار آن باشند.

صنایع دستی و گردشگری؛

در نخستین روز از برپایی این نمایشگاه، در بخش گردشگری شاهد حضور پر شور و استقبال گرم مردم، گردشگران داخلی و‌ خارجی وهمینطور حضور پررنگ مسئولان بودیم. در بخش گردشگری این نمایشگاه تمامی استان‌ها با هدف ایجاد فرصت های سرمایه گذاری برمنابع طبیعی، آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری در این نمایشگاه حضور پیدا کردند.

در بخش گردشگری شانزدهمین دوره این نمایشگاه، استان های شرکت کننده در غرفه های چند صد متری فعالیت های گذشته و حالحاضر خود در بخش های جاذبه گردشگری، صنایع دستی، هتلداری، صنعت رستوران، گردشگری خوراک وارائه دادند.

هنر

نکته جالب درخصوص بخش گردشگری نمایشگاه این بود که جاذبه های گردشگری، منابع طبیعی و آثار تاریخی هر استانی به واسطهویترین های طبیعی، جذاب، چیدمان متناسب با تاریخ و فرهنگ هر استان و یا هر شهر به مخاطبان معرفی شده و آن ها به تماشایکامل و دقیق آن مشتاق می کرد.

از طرفی دیگر در هر گوشه و کنار غرفه های گردشگری استانی، گروه های هنری و نوازنده های محلی فضای نمایشگاه را با ساز و آوازخود مزین کرده و حال خوب و بستر شادی را برای حضور و بازدید مخاطبان و علاقه مندان به حوزه گردشگری فراهم کردند؛ به گونه ایکه از این طریق بستری را برای آشنایی بازدیدکنندگان با فرهنگ و سنت خود فراهم کردند.

صنایع دستی و گردشگری؛

یکی از غرفه های گردشگری استانی که در نخستین روز از نمایشگاه توجه بسیاری را به خود جلب کرد، غرفه گردشگری خوراک استانگیلان بود که بیش از ۸۰ نوع غذا را در ویترینی پیش رو مخاطبان و بازدیدکنندگان جهت آشنایی آن‌ها با فرهنگ خوراک استان گیلانقرار داده بود و با حضور حداکثری بازدیدکنندگان، پرسش و پاسخ آن ها درخصوص غذاها روز خود را سپری کرد.

نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی و گردشگری؛

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
عالی خدایش چقدر زیبا این همه کشور از خدا آرزوی صلح وروابط خوب وپیشرفت همه کشورها خدایا شکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
اینهمه هزینه میشه فقط برای چهارروز!! یه خورده مدت نمایشگاهها رابیشتر کنیدملت بتونند برن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
با سلام و احترام ،ورودی نمایشگاه برای هر نفر ۲۲ هزارتومان هست که دانشجویان و اقشارضعیف توان حتی بازدید سطحی و زود را هم ندارند‌ در ضمن برخورد غرفه داران بخش مربوط به هتل ها حرفه ای و مهربان محور دقیق نیست و بیشتر دید و نگاه بیزنسی و تجاری حاکم هست غرفه داران حوزه صنایع دستی برخوردشان به مراتب بهتر بود اما غرفه استان ها و تقریبا تمامی استان ها بسیار بی رمق و خسته حضور داشتند، مهربانی و پاکی و انسانیت کالای کمیاب یا نایاب یا دیریابِ تجارت هست.البته در همه نمایشگاهها در سالیان مختلف برخورد انسان مداری شاهد نبودیم .همه چیز تجارت و بیزنس هست. ای کاش اکثر غرفه داران و مسولین نمایشگاه قدری احترام به افراد بازدید کننده می گذاشتند.سرویس های بهداشتی با کمال معذرت خواهی فراوان خیلی تمیز و نظیف و بهداشتی و مطابق استاندارهای شست و شو و نظافت نبود.
آخرین اخبار