رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از امضای تفاهم نامه این مرکز با دفتر برنامه ریزی ریاست جمهوری خبر داد.

جعفر جندقی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در اجلاس مدیران سلامت محیط و کار، گفت: مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت برای همکاری با شرکت‌های دانش بنیان و همچنین تامین منابع مالی پروژه ها، تفاهم‌نامه‌ای با دفتر برنامه ریزی ریاست جمهوری امضا کرده است.

وی افزود: تجهیز و ارتقای آزمایشگاه‌ها ضروری است. برای غربالگری مواد غذایی در محل توزیع یا تولید، بازرسان بهداشتی باید به وسایل و تجهیزات آزمایشی قابل حمل مجهز شوند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان این که این مرکز تقریبا با تمام بخش‌های مرتبط با سلامت مردم و جامعه سر و کار دارد، بیان کرد: در واقع نظارت بر هر آنچه که بشر برای زیست به آن نیازمند است اعم از آب و هوا و غذا بر عهده ماست. نظارت بر غذا، خاک، زباله، تشعشعات، پرتوها، پسماندها، فاضلاب، بیمارستان‌ها و بحث پیوست سلامت در تمام طرح ها، بخشی از گستره فعالیت ما است.

 جندقی با اعلام این که بر ۱۶ دستگاه نظارت داریم، اضافه کرد: کنترل عوامل محیطی به صورت برون بخشی توسط مرکز سلامت محیط و کار انجام می‌شود. رکن اساسی توسعه، یعنی بخش اقتصاد اعم از خدمات، کشاورزی، صنعت، تولید و محیط و کار است. ولی در این بین سلامت نیروی کار به عنوان مهم‌ترین رکن توسعه، باید بیشتر تحت نظارت ما باشد.

وی با تاکید بر نظارت بر عوامل فیزیکی، شیمیایی، ارگونومی، بیولوژیک و سنجش سلامت نیروی کار، گفت: حدود ۶ هزار بازرس محیط و ۳ هزار هم بازرس بهداشت حرفه‌ای داریم که جوابگوی این گستره عظیم نیست و به همین دلیل در بخش‌های بهداشت محیط و حرفه‌ای برون سپاری‌های زیاد انجام شده است. ولی هنوز بخش خصوصی باید روز به روز بال و پر بیشتری بگیرد و تمام ذینفعان باید پای کار بیایند، تا نظارت‌ها به نتیجه برسد.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر نظارت بر فعالیت‌های بخش خصوصی و ارزشیابی‌های این بخش، گفت: توجه به همکاری‌های درون بخشی و تعامل مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به همکاری‌های بین بخشی به ویژه ارتباط مستقیم با معاونت‌های درمان و غذا و داروی دانشگاه‌ها بسیار مهم است که مدیران و کارشناسان بهداشت محیط و بهداشت کار باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

جندقی با اشاره به راه اندازی نظام پیشنهادات درباره برنامه‌های مرکز سلامت محیط و کار، گفت: تمام پیشنهادات همکاران از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور احصاء می‌شود و به آن‌ها ترتیب اثر داداه خواهد شد.

وی عملکرد مرکز سلامت محیط و کار را در همه گیری کرونا مورد اشاره قرار داد و افزود: در اپیدمی کرونا در مدت کوتاهی ۱۶۷ پروتکل برای اصناف و بخش‌های مختلف جهت رعایت فاصله گذاری‌ها و سایر موارد تدوین شد که بسیار در کنترل کووید موثر بود.

رئیس مرکز سلامت محیط وکار وزارت بهداشت با بیان این که مطابق قانون، دست بازرسان و ناظران بهداشت محیط و حرفه‌ای باز است، گفت: باید از قدرتی که قانون در اختیارمان گذاشته به نحو مطلوب استفاده کنیم و با همکاری سایر ارگان ها، تمام ظرفیت‌ها را برای نظارت بهتر به کار گیریم. همچنین ارتباط با صنوف خیلی مهم است، می‌توان بخشی از کار‌ها را به صنوف واگذاشت.

وی در پایان از تدوین برنامه استراتژیک سالیانه مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خبر داد و گفت: برنامه آموزش به کارکنان و مردم در دست تدوین است. همچنین باید از ظرفیت‌های نظام شبکه و برنامه پزشکی خانواده به عنوان یک فرصت عظیم، بهره لازم را برای پیشبرد بازرسی‌ها و نظارت‌ها ببریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار