علی باقر طاهری نیا گفت: آمارهای علم و فناوری نشان داده که در حوزه تولید علم نه تنها نسبت به ۴۴ سال گذشته رشد کرده ایم، بلکه از رقبای علمی و کشورهای منطقه هم پیشی گرفته ایم؛ برای قضاوت درست علاوه بر مقایسه با ابتدای انقلاب، بایست خود را با کشورهای منطقه و رقیب از یک سو و افق تمدنی انقلاب اسلامی از سوی دیگر مقایسه کنیم.
وی افزود آمار ارائه شده آماری مستند است، زیرا موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی مرجع رسمی آمار آموزش عالی است.
رئیس کمیته آمار بخشی آموزش عالی ادامه داد: در ابتدای انقلاب اسلامی ۳۳ میلیون جمعیت و ۱۶۰ هزار دانشجو داشته ایم که اگر ۳۰ درصد از این ۳۳ میلیون نفر را که سن کمتر از ۱۸ سال داشته اند را کنار بگذاریم مابقی حدود ۱۱ میلیون نفر هستند، یعنی برای هر ۱۰۰ نفر که میتوانستند تحصیلات داشته باشند کمی بیش از یک صندلی خالی در دانشگاهها داشته ایم.
طاهری نیا تصریح کرد: در حال حاضر جمعیت ایران بیش از ۸۵ میلیون نفر است که از این تعداد ۳ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۲۲۰ دانشجو داریم، یعنی امروزه از برای ۱۰۰ نفر ظرفیت ۱۲ نفر تحصیل در دانشگاه ایجاد شده است.
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: تحقق عدالت، اساسا فلسفه حکمرانی اسلامی است. درحالیکه ۸۰ درصد از ۱۶۰ هزار دانشجوی کشور قبل از انقلاب در تهران بودند، اما امروزه ۸۰ درصد از جمعیت دانشجویی در سراسر کشور پخش هستند و حدود ۲۲ درصد در تهران تحصیل میکنند. ۷ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی قبل از انقلاب داشته ایم و امروزه این آمار به ۷۰۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی و پژوهشگر و سرباز عرصه تولید علم رسیده است.
طاهری نیا با بیان اینکه قبل از انقلاب حدودا ۷۰۰ دانشجوی خارجی در ایران تحصیل میکردند، تاکید کرد: امروزه ۹۱ هزار دانشجوی غیر ایرانی در کشور داریم.
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: یکی از شاخصهای مقایسه کشورها از لحاظ نرخ نخبگی نسبت فارغ التحصیلان دانشگاهها به کل جمعیت کشور است که این شاخص اوایل انقلاب ۱.۲ بوده است و هم اکنون ۲۰ درصد جمعیت کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل میدهند، یعنی سطح نخبگی به همین میزان رشد میکند.
طاهری نیا افزود: در اوایل انقلاب ۱۶۰ هزار جمعیت دانشجویی داشته ایم که در مقطعی به علت نوسانات جمعیتی تا ۳۰ برابر شاهد رشد جمعیت دانشجویی بوده ایم و امروزه این آمار ۲۰ برابر شده است. وی همچنین افزود: دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ تاسیس شده و تا سال ۱۳۲۷ پذیرش دانشجوی دختر نداشته است، در حالیکه پیش از انقلاب ۲۴ درصد دانشجویان کشور را بانوان تشکیل میدادند، اما امروزه جمعیت دانشجوی دختر و پسر تقریبا یکسان است.
یکی از برکات انقلاب اسلامی رقابت علمی دختران و پسران مبتنی بر سطح آمادگی و توانمندی آنان است.
رئیس کمیته آمار بخشی آموزش عالی بیان کرد: یکی از برکات انقلاب اسلامی توانمند سازی بانوان و باز کردن فضای رقابت است که در کنکور سراسری دختران و پسران بدون محدودیت رقابت میکنند.
طاهری نیا با بیان اینکه در اوایل انقلاب ۹ هزار عضو هیئت علمی داشته ایم، تاکید کرد: امروزه ۸۱ هزار عضو هیئت علمی تمام وقت در دانشگاهها مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد نزدیک به ۳۰ درصد را بانوان تشکیل میدهند و در این زمینه باز هم رقابت میان آقایان و خانمها برقرار است.
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با اشاره به سطح کیفیت تحصیل دانشجویان ایرانی در کشور گفت: یکی از شاخصهای تضمین کیفیت دانش آموختگان ایرانی استقبال از تحصیل دانشجویان ایرانی در دانشگاههای خارجی است و اینکه دانشگاههای مختلف دنیا دانش آموختگان ما را میپذیرند فارغ از برخی انگیزههای خاص، نشان از سطح علمی دانش آموختگان است. نظامهای رتبه بندی تولید علم در دنیا شاخص کیفی دقیقتر برای سنجش کیفیت آموزش عالی است، در رتبه بندی پایگاه wos جایگاه ۱۶ جهانی را داریم و در اسکاپوس رتبه ۱۵ دنیا را داریم.
طاهری نیا با بیان اینکه چند سال متوالی رتبه یک منطقه را در کشورهای خاورمیانه و اسلامی کسب کرده ایم، تاکید کرد: یک شاخص کیفی دیگر تعداد دانشمندان پر استناد است و دنیا از مقالات آنها استفاده میکند. تولید مقاله همه چیز نیست، اما شرط لازم پیشرفت علمی داشتن تولید علمی است که تبدیل به فناوری، توسعه و پیشرفت کشور و رفاه میشود.
رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ایران گفت: تعداد ۸۴۰ دانشمند ایرانی در زمره دانشمندان پراستناد و برتر در دنیا قرار دارند که طی سال گذشته آمار آنها از ۶۸۵ نفر به ۸۴۰ نفر افزایش یافته اند، همچنین دانشمندان ایرانی دو درصد برتر دنیا از ۱۵۴۰ نفر به ۱۸۶۳ نفر رسیده است.