وضعیت سلامت کودکان در رژیم پهلوی چگونه بود؟

یکی از شاخص‌های مهم پیشرفت هر کشوری میزان مرگ و میر نوزادان و کودکان زیر پنج سال است؛ آمار مرگ و میر کودکان در زمان رژیم پهلوی با اختلاف بسیار زیادی بالاتر از کشورهای امریکایی و اروپایی و حتی کوبا بوده است!

یکی از مولفه‌های مهم در توسعه هر جامعه در بخش سلامت، آمار و علل مرگ و میر در آن جامعه است و یکی از اجزای مهم این آمار، میزان مرگ و میر کودکان زیر یک سال و زیر پنج سال است که یکی از شاخص‌های بسیار مهم بهداشتی به شمار می‌رود.

یکی از آثار مثبت پیروزی انقلاب اسلامی ایران در حوزه سلامت، تأسیس شبکه بهداشتی در کشور و تشکیل شبکه مویرگی در سراسر نقاط کشور تا روستا‌های دورافتاده بوده که منجر به افزایش مراقبت از مادران و نوزادان و به تبع آن کاهش میزان مرگ و میر آن‌ها شده است.

آمار‌های بانک جهانی از میزان مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در سال ۱۳۴۹ نشان‌دهنده عملکرد نامطلوب رژیم شاهنشاهی در حوزه مراقبت از سلامت کودکان بوده است به طوری که در این سال از بین هر ۱۰۰۰ تولد زنده، ۱۸۹ نفر پیش از رسیدن به پنج سالگی فوت می‌کردند. در همان زمان آمار مرگ و میر کودکان در کشور‌هایی نظیر ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، ایتالیا و حتی کوبا نیز با اختلاف بسیار زیادی از ایران کمتر بوده است.

وضعیت سلامت کودکان در رژیم پهلوی چگونه بود؟

در سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۵، میزان مرگ و میر کودکان زیر یک سال در هر هزار نفر جمعیت، ۱۶۴ نفر بوده است؛ این آمار در سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ به ۲۵ نفر رسیده بود و اکنون به ۱۱ نفر در هر هزار نفر جمعیت رسیده که حاکی از کاهش حدود ۱۵ برابری نرخ مرگ و میر کودکان زیر یک سال، پس از پیروزی انقلاب است.

وضعیت سلامت کودکان در رژیم پهلوی چگونه بود؟

منبع: تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار