پیمان پاک گفت: در ۱۰ ماهه امسال،حدود ۱۸ درصد رشد صادرات محصولات غیر نفتی در کشور داشته ایم.

آقای علیرضا پیمان پاک رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: سال گذشته حدود ۴۰ درصد صادرات محصولات غیرنفتی رشد داشته است.

پیمان پاک ادامه داد: در ۱۰ ماهه امسال ارزش صادرات غیر نفتی کشور رقمی بالغ بر ۴۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است که امیدواریم تا پایان سال از ۵۲ میلیارد دلار عبور خواهیم کرد.

اوگفت: در حال حاضر به بیشترین میزان رشد صادرات غیر نفتی کشور در طول ۱۰ سال گذشته دست یافته ایم، برخلاف ۱۰ سال گذشته، امسال بالاترین آمار و رکورد صادرات غیر نفتی کشور را زده و برای چند موضوع برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

او گفت: در حوزه صادرات غیرنفتی عملکرد و آمار بالایی گزارش شده است و همواره ما عهده دار رفع موانع تجارت و تسهیل گری صادرات هستیم.

معاون وزیر صمت گفت: از ابتدای سال بیش از ۶۰ هیئت تجاری از کشور‌های آفریقایی وارد کشور برای توسعه تجارت وارد شده اند، همچنین شناسایی هلدینگ های معتبر ایرانی برای تامین کالا در دستور کار قرار گرفته است.

پیمان پاک گفت: ابتدا بحث متنوع کردن بازار‌های صادراتی کشور در دستور کار این وزارتخانه انجام شد به طوریکه به یک ظرفیت‌های جدیدی که پیشروی کشور است، توجه کنیم.

او گفت: ما بازار‌های خوب کشور‌های همسایه مانند عمان را در دولت جدید فعال کردیم، به طوریکه تقریبا بیش از ۷۰ درصد رشد صادرات امسال‌مان به این کشور بوده است.

پیمان پاک افزود: سال گذشته هم باز ۷۰ درصد نسبت به سال ۹۹ رشد صادرات داشته ایم که یک آمار ویژه است. در حوزه اوراسیا هم امسال و در مجموع کشور‌های حوزه اوراسیا ۲۴ درصد رشد صادرات داشتیم.

او افزود: در تمامی کشور‌های همسایه مراکز تجاری جدید در زمینه خدمات بازرگانی راه اندازی شده است، اما در برخی دیگر از حوزه‌ها هم در توسعه بازار و هم در زیر ساخت‌هایی مانند لجستیک و مسائل بانکی یکسری اقدامات جدیدی در دولت صورت گرفت.

 معاون وزیر صمت گفت: اولین قرارداد تجارت آزاد چند ملیتی با شش کشور انجام شده است،این موافقت نامه پس از دو سال و نیم مذاکره که در یک سال گذشته بیشترین حجم مذاکره را داشته ایم پنج شنبه امضا و نهایی شد.

او در ادامه گفت: اکنون برنامه بعدی این است که این توافق نامه برود که در دولت‌های این شش کشور مصوب شود و بعد از آن در مجالس می‌رود اقدامات فنی و مذاکره‌ای تمام شده است و فرآیند‌های تصویب و قانونی شدن را باید طی کند.

به گفته پیمان پاک، با توجه به این که ممکن است این اقدام‌ها در شش کشور زمان بر باشد پیش بینی این است که به امید خدا تا اواخر تابستان سال آینده این مصوبات عملیاتی و از اواخر تابستان اجرایی شود.

او می‌گوید: این موافقت نامه بیش از ۸ هزار قلم کالا را از دو طرف با در نظر گرفتن تعرفه‌ صفر در بر دارد و یک بازار خوب را پیش روی صادرکنندگان و حتی وارد کنندگان کشور گذاشته است.

او گفت: برآوردما این است که با استفاده از این ابزار اگر الزامات مانند مسائل زیر ساختی فراهم شود حجم تجارت با اتحادیه اوراسیا طی زمان دولت سیزدهم به عدد حداقل ۱۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

این مقام مسئول از رشد ۳۰۰ درصدی صادرات آبزیان هم به کشور روسیه خبر داد.

 او با اشاره به کمبود ناوگان حمل و نقل در دریای خزر برای صادرات کالا گفت: در حال پیگیری برای خطوط منظم به منظور صادرات کالا هستیم.

به گفته پیمان پاک،ممنوعیت صادرات در حوزه دام فقط دو مورد داریم ولی در محصولات دیگر نداریم.

 معاون وزیر صمت گفت: یکی از راهکار‌های مدیریت قیمت ارز و رونق تولید بحث توسعه صادرات است. تمرکز سازمان توسعه تجارت طی یکسال و نیم گذشته، توسعه صادرات و رفع موانع پیشروی صادر کنندگان بوده که این رویه را ادامه داده تا بتوانیم دستاورد‌های دیگری را در برنامه‌های مختلف اطلاع‌رسانی کنیم.

او گفت:واردات شمش استاندارد توسط بانک مرکزی در دستور کار قرار گرفته است

پیمان پاک گفت: موضوع تالار دوم نیما با نرخ توافقی نزدیک بازار متشکل به عنوان یک راهکار دیگر مطرح شده است که سال گذشته نیز مطرح بود و بخشی از آن عملیاتی شد، اما به‌دلیل برخی مخالفت‌ها در مدیریت قبلی بانک متوقف ماند. اما رئیس کل جدید بانک مرکزی با این فرآیند موافق است که با نرخی نزدیک نرخ بازار متشکل ارزی خواهد بود.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه رشد ۳۶ درصدی در حوزه پتروشیمی گزارش شده است، گفت: در حوزه صنعت ۱۴ درصد رشد صادرات داشته ایم  و همواره به دنبال تنوع صادرات محصولات در کشورهای دیگر هستیم.

او گفت: صادرات ایران به آفریقا در سال گذشته در قیاس با سال قبل از آن رشدی ۱۰۰ درصدی داشته و در هفت ماهه ابتدایی امسال نیز نسبت به سال قبل رشد صادرات ۶۰ درصدی به آفریقا ثبت شده است.

او گفت:در بحث نیازهای صادراتی از ابتدا کار کشور های هدفمند اولویت بندی شدند به طوریکه نیاز کالا های کشورهای هدف مورد اولویت قرار گرفته است،در حال حاضر با دو کشور هدف در زمینه تولید لوازم خانگی ایرانی در حال کار می باشیم.

پیمان پاک افزود: سال گذشته بیش از ۸۰ درصد ارز صادراتی به کشور برگشته است و همواره رسالت ما این است که روش های بازگشت ارز را برای صادرکنندگان تسهیل کنیم.

معاون وزیر صمت گفت: به طور مثال در موضوع محصولات کشاورزی ما به علت ممنوع کردن واردات ۳۰ هزار تن نارنگی از پاکستان خود را از صادرات ۷۰۰ هزار تن سیب به این کشور محروم کردیم. در تجارت هر دو کشور می‌خواهند محصولی را صادر و محصول دیگر را وارد و بر اساس منافع خود حرکت کنند.

معاون وزیر صمت ادامه داد: ۱۵ درصد رشد ارزش و ۳ درصد کاهش وزن در بخش صنعت داشتیم. همچنین در حوزه صادرات محصولات کشاورزی نیز ۱۴ درصد کاهش ارزش و وزن داشتیم.

پیمان پاک می گوید: در دوره‌های قبل نسبت به بازارهای بکر بی توجهی شد و ما سعی داریم در این حوزه‌ها وارد شویم؛ به عنوان نمونه صادرات فنی و مهندسی به افریقا ۶۰۰ درصد افزایش یافت.

پیمان پاک گفت: در دوره‌های قبل هم نسبت به بازارهای بکر توجه خاصی نشد و ما سعی داریم در این حوزه‌ها وارد شویم به عنوان نمونه صادرات فنی و مهندسی به آفریقا ۶۰۰ درصد افزایش یافته است همچنین تجارت با آفریقا تا پایان سال به ۱.۲ میلیارد دلار خواهد رسید که ۹۵ درصد این رقم مربوط به صادرات کالاهای ایرانی می‌شود.

او گفت: ما به دنبال تسهیل بازگشت ارز هستیم، ما نمی‌توانیم پیمان سپاری را برداریم اما باید فرایند را تسهیل کنیم به طوری که به عنوان نمونه با کمک بانک‌های تجاری در تلاش هستیم که ارز در خارج به این بانک‌ها منتقل شود و بانک‌ها ارز را به کشور برگردانند.

پیمان پاک افزود: با کشورهای حوزه اوراسیا می‌توانیم گشایش ال سی کنیم که تاکنون نداشته ایم.

او گفت: بازار روسیه بسیار مورد توجه تجار ایرانی است و این پیامرسان می‌تواند نقش بسزایی در توسعه تجارت با این کشور داشته باشد.

پیمان پاک گفت: اگر می‌گوییم تجارت با روسیه فقط ۳۰ درصد رشد داشت به دلیل عدم برقراری ارتباط پیامرسان بود. همچنین در حوزه لجستیک نیز مشکل داریم که باید مشکلات را حل کنیم.

او گفت:یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم ایجاد زیرساخت برای استفاده از رمزارز بود که در این بخش دو مشکل داشتیم؛ یکی مشکل قانونی بود که این مشکل را حل کردیم و مساله دوم ایجاد زیرساخت ای تی مشابه ساختار نیما بود تا رمزارز در انجا استفاده شود.

پیمان پاک ادامه داد: در این راستا با مشارکت اتاق بازرگانی این ظرفیت ایجاد شده و منتظر ایجاد حساب ریالی از سوی بانک مرکزی هستیم و پس از ان به صورت رسمی با رمزارز واردات انجام می‌شود.

معاون وزیر صمت گفت: تاکنون با استفاده از رمزارز تقریباً ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار به صورت پایلوت با همکاری بانک مرکزی بدون استفاده از زیرساخت‌های نرم افزاری واردات انجام داده ایم.

پیمان پاک گفت: ساختار کار تمام است و حساب ریالی نیز تا دو سه هفته دیگر از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود و تا پایان سال رسماً فرایند رمزارز را پیاده می‌کنیم.

پیمان پاک گفت: ما به بحث قراردادهای هوشمند که خودش یک جایگزین و تکمیل ظرفیت ال سی است ورود کرده و در حال پیاده سازی آن هستیم. در سامانه رمزارز از ظرفیت قرارداد هوشمند استفاده می‌کنیم.

او گفت: پلتفرم‌های ایرانی را به پلتفرم های کشورهای مقصد متصل خواهیم کرد تا از لاینی استفاده کنیم که با گذر از تحریم و مشکلات، کار تجارت را به صورت مجازی و نرم افزاری انجام دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار