مانیل و واشنگتن توافق کردند به منظور مهار چین، نظامیان آمریکایی به پایگاه‌های این کشور دسترسی بیشتری داشته باشند.

تنش‌های در شرق آسیا همزمان با حضور نظامی آمریکا در این منطقه در حال تشدید است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات فیلیپین امروز (پنجشنبه) از دسترسی بیشتر و آزادانه‌تر نیرو‌های آمریکایی به پایگاه‌های نظامی این کشور خبر دادند. این موضوع همزمان با افزایش نگرانی‌های مانیل از ادعا‌های پکن درباره دریای چین جنوبی و تنگه تایوان انجام می‌شود.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا که به مانیل سفر کرده است در کنفرانس خبری مشترک با کارلیتو گالوز، همتای فیلیپینی خود از توافق دو طرف برای گسترش همکاری‌های نظامی و نیز دسترسی بیشتر آمریکا به پایگاه‌های نظامی این کشور به ویژه در آب‌های دریای چین جنوبی خبر داد.

واشنگتن در سال ۲۰۱۴ موفق شد در قالب توافقنامه امنیتی مشترک با مانیل، به چهار پایگاه نظامی این کشور دسترسی پیدا کند. حال با توافق جدید آستین از گسترش همکاری‌های امنیتی میان دو طرف برای ایجاد بازدارندگی در برابر چین خبر داده و اعلام کرد: تصمیم فیلیپین در این زمینه یک معامله بزرگ و اطمینان از تعهد برای اتحاد بیشتر میان دو طرف بود.

آستین خاطر نشان کرد: اتحاد ما باعث افزایش بیشتر امنیت دو دموکراسی شده و به ایجاد یک منطقه آزاد و باز در اقیانوس آرام – هند کمک خواهد کرد. ما درباره انجام اقدامات قاطع به منظور مقابله با فعالیت‌های بی ثبات زا در آب‌های اطراف فیلیپین به ویژه آب‌های غرب این کشور (مجاور چین) گفتگو کردیم. ما به دنبال به روزرسانی کردن اتحاد میان خودمان هستیم. این مسئله به ویژه در برابر ادعا‌های غیرقانونی چین در آب‌های غربی فیلیپین ضروری است.

با تغییر شمار قدرت های بزرگ در نظام بین الملل، چین اکنون به بزرگترین تهدید برای هژمونی آمریکا تبدیل شده است. ۳ منطقه تایوان، دریای چین جنوبی و جزایر مورد اختلاف ژاپن و چین در دریای چین شرقی از مهمترین مناطقی هستند که احتمال رویارویی نظامی میان واشنگتن و پکن درباره آن‌ها در آینده وجود دارد. آمریکا تلاش دارد با اتحاد نظامی با کشورهای شرق آسیا، سیاست مهار چین را در پیش گیرد. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار