مدیرکل دامپزشکی استان گلستان از آغاز عملیات مایه کوبی دام های سنگین استان علیه بیماری لمپی اسکین خبر داد.

کاووسی گفت: حدود ۱۱۰ هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله) روستایی استان توسط گروه‌های دولتی و مراکز مایه کوبی بخش خصوصی در قالب طرح خرید خدمت از امروز ۱۲ بهمن به مدت ۴۵ روز کاری علیه بیماری لمپی اسکین مایه کوبی می‌شوند.

او افزود: عامل بیماری لمپی اسکین یکی از عوامل ویروسی مهم واگیر در بین جمعیت دام سنگین به شمار می‌رود که هرساله سبب بروز صدمات اقتصادی جبران‌ناپذیری می‌شود.

او با بیان اینکه این بیماری با علائم تب، ندول‌های پوستی و ورم زیر پوستی ظاهر می‌شود افزود: همچنین این بیماری از طریق نیش حشرات نظیر پشه و مگس‌های خونخوار منتقل می‌شود.

کاووسی گفت: اجرای طرح واکسیناسیون جمعیت دامی علیه بیماری‌ها، مبارزه با انگل‌های خارجی دام‌ها، ویزیت دام‌های بیمار، ضد عفونی و ارائه برنامه‌های آموزشی و بهداشتی دام از جمله خدماتی است که در دهه مبارک فجر گسترش می‌یابد.

او افزود: اجرای این خدمات بصورت رایگان و در قالب رزمایش جهادی، بصورت همزمان در ۱۴ شهرستان بویژه مناطق صعب العبور و کمتر برخوردار استان برگزار خواهد شد.

کاووسی با اشاره به اقدامات کنترلی و مبارزه با بیماری‌های دامی توسط کارشناسان دامپزشکی افزود: خوشبختانه در حال حاضر هیچ گونه بیماری در جمعیت دامی استان وجود ندارد.

او همچنین با اشاره به تشدید نظارت‌های بهداشتی بر مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در ایام دهه مبارک فجر نیز گفت: شهروندان حتما باید فرآورده‌های خام مورد نیاز خود را از مراکز معتبر خریداری کنند و برچسب شامل تاریخ تولید، انقضا و محل تولید را مد نظر قرار دهند.

او افزود:همچنین در صورت مشاهده هرگونه تخلف در خصوص عرضه فرآورده‌های خام دامی، مراتب را با شماره تلفن ۱۵۱۲ به کارشناسان اداره کل دامپزشکی اطلاع دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.