رئیس اداره قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش گفت: افتتاحیه و آغاز رسمی طرح اتقان به معنای واقعی کلمه در ارتقاء سواد قرآنی آموزگاران، مدیران مدارس و مؤسسات آموزش قرآنی بسیار راه گشاست.

 محمد محمدی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه "طرح اتقان" که امروز در مجتمع فرهنگی و زیارتی یاوران حضرت مهدی برگزار شد گفت: عصر دین داری امروز برخلاف تمام تبلیغات دنیا که می‌خواهند به نوعی خروج دین از عرصه جامعه را مطرح سازند عصر دین داری است به شرط آنکه دین داران هزینه و بهای دین داری را بپردازند.

رئیس اداره قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش گفت: در یکی از آخرین کتاب‌های غربی که با مضمون تعلیم و تربیت منتشر شده، فصل جدیدی با عنوان معنویت به آن اضافه شده که سازمان‌های آموزشی و مدارس را نمی‌توان بدون معنویت مدیریت کرد.

او ادامه داد: به یاری صاحب قرآن در مقطع ابتدایی مصمم هستیم تارو پود آموزش ابتدایی را با فعالیت‌های قرآنی عجین سازیم چرا که این نوع نگاه باور دینی ما بوده درواقع نگاه ما به برنامه‌های قرآنی به شکلی معامله گونه است و در مسیر اتقان و سعادت قرآنی، هر اقدامی که لازم باشد با رضایت معلم و مدیر انجام شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به لزوم آمادگی برای پذیرش انوار و موهبت‌های الهی عنوان کرد: چنان که در ماه‌های رجب و شعبان فطرت انسان‌ها برانگیخته می‌شود حال اگر در کانال هدایت و در مسیر سبز رویش و طراوت قرار نگیرد نمی‌تواند انسان را به فلاح و رستگاری برساند همانند قرار گرفتن در کانال امامت و ولایت؛ در طرح اتقان درس قرآن را نه به خاطر آموزش و پرورش بلکه فقط برای ایجاد روزنه‌ای که باید به عنوان هزینه‌ی دین داری به آن نگاه کنیم.

به گفته محمدی تمام دنیا سه حرف مهم برای گفتن دارد اینکه تنها راه خلق جهان آینده آموزش و پرورش است و برای خلق جهان آینده هیچ عنصری جز معلم نخواهیم داشت چرا که معلم علمدار، میدان دار و به نوعی همه کاره است و تنها معلم، مادر، پدر و مربی توانمند می‌تواند خادم آموزش و پرورش باشد.

میکائیل باقری رئیس اداره قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم عنوان کرد: افتتاحیه و آغاز رسمی طرح اتقان به معنای واقعی کلمه در ارتقاء سواد قرآنی آموزگاران، مدیران مدارس و مؤسسات آموزش قرآنی بسیار راه گشاست.

رئیس اداره قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تجربه خود در حوزه قرآن، عترت و نماز یادآور شد: حال که چنین فرصتی دست داده که میتوانیم ترکیبی از فعالیت‌های حضوری و مجازی را در حوزه قرآنی داشته باشیم لذا این امکان را مغتنم می‌شماریم البته همواره بر این باوریم تربیت در فضای چهره به چهره و حضوری تأثیر گذارتر خواهد بود و برای تعمیق فعالیت‌های قرآنی باید از ترکیبی از این دو روش استفاده کنیم.

رئیس اداره قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش دوره ارتقاء توانمندی‌های قرآنی آموزگاران در مقطع ابتدایی را در ارتقاء سواد قرآنی قشر مربوطه موثر خواند و گفت: طرح «اتقان» با اجرای معاونت آموزش ابتدایی و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و با همت کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم و با مشارکت معاونت پرورشی و فرهنگی، معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع و سایر نهاد‌های قرآنی در سطح تمام مناطق آموزش و پرورش کشور برای آموزگاران و عوامل مدارس ابتدایی در حال برگزاری است که قرار است طی یک برنامه ۳ ساله مهارت‌های حرفه آن‌ها را در زمینه آموزش قرآن ارتقاء دهیم.

به گفته باقری این دوره در ۶۰ ساعت که ۲۴ ساعت آن حضوری، ۱۶ ساعت آن در غالب تکلیف و تمرین و بازخورد بوده و ۲۰ ساعت باقی مانده نیز به صورت تدریس محتوی آموزشی و تبیین و تفسیر سوره‌ها به صورت مجازی خواهد بود.

رئیس اداره قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش با بیان اهداف مورد انتظار این طرح افزود: از پایه اول تا ششم بتوانند تمام آیات و سوره‌های قرآن این مصحف شریف را به صورت صحیح و روان یاد بگیرند و تعداد ۲۰ سوره کوتاه و انتهایی قرآن را از حفظ بخوانند و اینکه بتوانند نماز را صحیح و با درک معنا بخوانند.

همچنین علیرضا رحیمی مدیر کل آموزش و پرورش استان قم در این مراسم با تاکید بر برگزاری باشکوه ساعت قرآنی افزود: با وجود آنکه ۱۴۰۰ سال از نزول قرآن در عالم هستی می‌گذرد با عنوان تنها معجزه‌ای که شفا و درمان بوده و بی کم و کاست در اختیار بشر قرار دارد، در واقع تنها راه علاج این اوضاع و احوالی که در زندگی بشریت حاکم شده پناه بردن به آن معجزه الهی است چنانچه براساس آیات نورانی آن در هنگام بروز فتنه‌ها بهترین راه نجات از انحراف و دوای همه درد‌های بشر قرآن است.

رحیمی تغییر نوع نگاه در برگزاری ساعات قرآنی را مورد تاکید قرار داد و گفت: کلاس‌های قرآنی باید از شاداب‌ترین کلاس‌های درسی قرار بگیرد در واقع در بهترین زمان با بهترین روحیه و آمادگی و حضور پرنشاط دانش آموزان برگزار شود.

او ادامه داد: باید از مهجور ماندن آموزش و پرورش از ساعات قرآنی در جامعه جلوگیری شود و یادمان باشد که قرآن تنها کتاب زندگی ما انسان‌ها بوده و باید با انس روزانه بتوانیم از حاملان آن کلام نورانی قرار گیریم.

به گفته رحیمی در ساعات قرآنی باید شور و اشتیاق و فرح و شادی و علاقه مندی دانش آموزان به قرآن حکم فرما باشد؛ حال که در آستانه چهل و چهارمین بهار آزادی از یوق سلطه گران جهانی هستیم همچنین در ایام فرخنده ماه رجب، بهترین زمان اجرای طرح ارتقاء توانمندی‌های قرآنی آموزگاران مقطع ابتدایی در همین ایام است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.