معاون محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: نخستین خانه محیط زیست استان در شهر دهدشت افتتاح شد.

جمشید عبدی پور معاون محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: خانه‌های محیط زیست یکی از بستر‌های مهم برای مردمی سازی و مشارکت جوامع محلی در امر حفاظت از میراث طبیعی است.

وی با بیان اینکه خانه محیط زیست در راستای آموزش و اطلاع‌رسانی مسائل محیط زیستی، افزایش مشارکت عمومی در صیانت، احیا و مدیریت محیط زیست راه‌اندازی می‌شود، گفت: شهر دهدشت به‌عنوان پایلوت خانه محیط زیست در کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند در این عرصه پیشتاز باشد.

عبدی پور تصریح کرد: خانه‌های محیط زیست محل بازتولید آموزه‌های فرهنگی دینی نیز محسوب می‌شود، زیرا متون و روایات دین اسلام پیشینه کهن در سفارش به حفاظت از محیط زیست دارد و همچنین این خانه‌ها به‌عنوان یک اتاق فکر، محل آموزش، گفتگو و کنش گری هستند تا معضلات و مشکلات محیط زیستی مطرح و برای آنان چاره‌اندیشی شود.

وی اظهار داشت: ۳۱۲ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان را مناطق حفاظت‌شده تشکیل می‌دهد و شمار محیط بان فعال در این عرصه‌ها معادل یک‌چهارم استاندارد جهانی حفاظت است و هیچ‌گونه تناسبی بین وسعت مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد و شمار محیط بانان فعال در این عرصه‌ها وجود ندارد.

عبدی پور افزود: دولت برای جبران این نقصان تصمیم به جلب مشارکت شهروندان با راه‌اندازی خانه‌های محیط زیست دارد و افزایش شمار خانه‌های محیط زیست در کهگیلویه و بویراحمد به کاهش این تهدید‌ها کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه تنها ۸۰ نفر محیط بان از مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان حفاظت می‌کنند، گفت: آتش‌سوزی‌ها، خشکسالی، بیماری‌ها، تخریب و تصرف، شکار و صید بی‌رویه، قاچاق حیات‌وحش، آلودگی آب، هوا و خاک از تهدید‌های محیط زیست و مناطق حفاظت‌شده است.

برچسب ها: محیط زیست ، آموزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.