آیتالله سیدمحمد سعیدی در دیدار جمعی از علما، مفتیان و مدرسان اهل سنت پاکستان،عنوان کرد: پیامبر اکرم (ص) فرمودند اختلاف امت من رحمت است به این معنی که این اختلافات، منازعات، بگومگوها و رفت و آمدها موجب نزول عنایات و برکات خداوند است.
تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه خداوند برای انجام رفت و آمدها، مناسبتها و مکانهایی را قرار داده است، گفت: از جمله مناسبتها ایام حج و عمره است و از جمله مکان آن هم مکه مکرمه و مدینه الرسول است که یک کعبه است، ولی افراد از کشورهای مختلف در آن حضور مییابند.
او ادامه داد: در مراسم حج اول محرم میشویم و بعد دور کعبه میگردیم که این نشانه وحدت است، سپس نوبت برائت از دشمن میشود که به شیطان سنگ میزنیم و بعد مجدد به کعبه رجوع میکنیم و دور آن طواف میکنیم تا دوباره وحدت خود را نشان دهیم.
تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به آیه ۱۰۳ سوره آل عمران که میفرماید «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا» گفت: اگر بخواهیم به ریسمان چنگ بزنیم و برای نجات خود به آن تمسک کنیم باید آن ریسمان به جای محکمی متصل باشد و هیچ چیزی محکمتر و استوارتر از خداوند واحد نیست که خداوند ما را امر به تمسک به آن کرده و از متفرق شدن نهی کرده است.
آیت الله سعیدی افزود: واژه «جمیعا» در آیه ۱۰۳ آل عمران وقتی معنای پیدا میکند که قبل از آن اختلافی بوده باشد و واژه «لا تفرقوا» هم وقتی معنا پیدا میکند که قبل از آن اجتماعی بوده باشد بنابراین خداوند نسبت به هر دو به ما هشدار داده که در صورت اختلاف جمع شوید و بعد از اجتماع در دام تفرقهافکنی دشمن نیفتید.
تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه بعد از آیه ۱۰۳ آل عمران که خداوند امر به وحدت کرده است بحث امر به معروف و نهی از منکر بیان شده است، گفت: از این آیات استنباط میشود که وحدت مصداق بارز معروف و تفرقه مصداق بارز منکر است بنابراین ما باید مردم را امر به وحدت و نهی از تفرقه کنیم.
او افزود: امت اسلام با دیدگاههای مختلفی که دارند موارد اشتراک فراوانی هم دارند بنابراین وظیفه ما این است که موارد اشتراک را غنیمت بشماریم و از تفرقه پرهیز کنیم تا خداوند برکاتش را بر ما نازل کند.
تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه خداوند به علما مأموریتی داده که اگر خوب انجام دهند برکت دنیایی و آخرتی دارد، ابراز کرد: وظیفه علما این است که آنچه پیامبر خدا نازل کرده است را بدون کم و کاست به مردم برساند و از این جهت است که در روایت آمده است علما وارثان انبیاء هستند و باز به همین خاطر است که در روایت دیگر نقل شده که اگر عالم فاسد شد تمام عالم فاسد خواهد شد.