مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: یوزپلنگ ماده ایران و یوز نر فیروز به منظور بقای این گونه ارزشمند طی عمل جفت‌گیری موفق به یکدیگر معرفی شدند.

ظاهری ابراز داشت: جفت‌گیری موفق یوزپلنگ در اسارت پارک ملی توران در شهرستان شاهرود اتفاق مهمی است که اگر منجر به تشکیل جنین و تولد توله یوز شود نویدبخش اخبار خوبی در آینده برای احیای یوزپلنگ‌ها در استان سمنان و کشور خواهد بود.

وی بیان کرد: از همان روز جفت‌گیری موفقیت‌آمیز ایران و فیروز، تیم پایش تخصصی سازمان حفاظت محیط زیست متشکل از کارشناسان و دامپزشک متخصص در سایت این یوزها در توران مستقر شده‌اند و پس از یک دوره ۵۰ روزه نسبت سونوگرافی برای بررسی سلامت جنین و تعداد جنین یوزپلنگ اقدام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: دوره بارداری یوزپلنگ ۹۵ روز است و در صورت بارداری موفقیت آمیز و تشکیل جنین بهار سال آینده باید منتظر تولد توله یوزپلنگ بود.

وی یادآور شد: یوزپلنگ «ایران» سال ۱۳۹۸ حین قاچاق کشف به زادگاهش در پارک ملی توران آورده شد، اما اکنون با کمک متخصصان داخلی و دانش‌بومی موفق به زادآوری شد و اکنون برای اولین بار سند راهبردی یوزپلنگ تدوین شده و در دست تکمیل است و زایش در اسارت نیز براساس سند و برنامه‌ریزی‌ها با درنظر گرفتن تمام فرضیه‌ها انجام شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
انشالا که نسلشون زیاد بشه تا از خطر انقراض خارج بشن