معاون بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، ۲هزار‌ و‌۳۷۹ مورد شکایت کودک‌آزاری مربوط به مشهد بوده است.

آرزو مستأجر،معاون بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: از ۲هزار و‌۳۷۹ مورد کودک‌آزاری گزارش‌شده در حدود ۹ ماه نخست امسال در استان، ۲ هزار‌و‌۱۹ مورد آن به اعزام خودرو‌های تیم سیار اورژانس اجتماعی بهزیستی نیاز داشته است. در این بین ۸۹۰ مورد مأموریت این تیم سیار در مشهد انجام شده است.

او ضمن طبقه‌بندی انواع آزار کودکان در چهار دسته «جسمی»، «جنسی»، «عاطفی و روانی» و «غفلت و مسامحه» افزود: در بسیاری از موارد با ترکیبی از چند آزار در موارد گزارش‌شده به بهزیستی مواجه هستیم؛ به طور مثال، کودک هم مورد غفلت قرار گرفته و هم آزار جسمی دیده است. در این میان، بیشتر موارد کودک‌آزاری مربوط به غفلت و مسامحه می‌شود، زیرا گستره وسیعی از آزار‌ها را در برمی‌گیرد؛ چنان‌که می‌توان به مواردی همچون بازماندن از تحصیل، تغذیه نامناسب، پوشش نامناسب با توجه به فصل سال، نبود سرپرست مناسب و اعتیاد کودک اشاره کرد. پس از غفلت و مسامحه، آزار‌های جسمی، عاطفی و جنسی به ترتیب بیشترین موارد را در کودک‌آزاری در برمی‌گیرند. البته آزار‌های جنسی به‌دلایلی، مثل ترس کودک از فرد آزارگر، ممکن است کمتر گزارش شوند، از‌این‌رو در اولویت‌های گزارش شده به اورژانس اجتماعی در رده آخر قرار می‌گیرند.

از اقدام آنی تا فوریت‌های کمتر

شاهرودی معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی درباره چگونگی پیگیری موارد کودک‌آزاری در تماس با تلفن ۱۲۳، گفت: اقدامات اورژانس اجتماعی در سه سطح «آنی» «فوری» و «فوریت‌های کمتر» انجام می‌شود. در موارد بسیار بحرانی که خطر مرگ، زندگی فرد آزاردیده را تهدید می‌کند، این اورژانس در لحظه و آنی اقدام می‌کند و تیم سیار در کمترین زمان ممکن خود را به محل می‌رساند. در اقدام فوری نیز حداکثر ۲۴ ساعت از زمان دریافت گزارش تا سامان‌دهی کامل کودک وقت صرف می‌شود. به عبارت دیگر کارشناسان باید اقدامات خود را در این مدت به نتیجه قطعی برسانند. در گزارش‌هایی که فوریت کمتری دارند، کارشناسان موظف‌اند حداکثر ۷۲ ساعت از زمان دریافت گزارش تا حصول نتیجه کامل وقت صرف کنند؛ به‌طور‌مثال مادری با بهزیستی تماس می‌گیرد و گزارش می‌دهد که از همسرش جدا شده و همسر سابقش به فرزندش اجازه مدرسه رفتن نداده است. این مورد کودک‌آزاری است، اما به پیگیری آنی و فوری نیاز ندارد.

خروج کودک از خانه بحرانی

او با اشاره به سطوح مختلف خدمات‌رسانی اورژانس اجتماعی بهزیستی افزود: در سطح نخست به افرادی که با خط تلفن ۱۲۳ تماس می‌گیرند، به‌صورت تلفنی خدمات ارائه می‌شود. در صورت فوریت گزارش و نیاز به مداخله، سطح دوم یعنی خودرو‌های خدمات سیار اورژانس اجتماعی بهزیستی به محل اعزام می‌شوند و مداخله می‌کنند. اگر مشکل در همان سطح برطرف شد، پرونده مختومه می‌شود. در‌غیر‌این‌صورت این مشکل به سطح سوم خدمات اورژانس اجتماعی بهزیستی یعنی «مرکز مداخله در بحران» ارجاع داده می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.