بانک جهانی:

اوضاع اقتصادی افغانستان رو به بهبود است

بانک جهانی در گزارشی تازه از وضعیت اقتصاد افغانستان از کاهش نرخ تورم، افزایش صادرات و ثبات پول ملی این کشور خبرداد.

بانک جهانی در گزارش تازه خود درباره وضعیت اقتصادی افغانستان اعلام کرد درحالی‌که اقلام خوراکی و غیرخوراکی به طور گسترده در دسترس هستند، تورم شاخص قیمت مصرف کننده به روند نزولی خود ادامه می‌دهد.

کاهش تورم در افغانستان

بر اساس تازه‌ترین داده‌های جمع‌آوری شده توسط نمایندگی نظارت شخص ثالث (TPMA)، اکثر کالا‌های اساسی غذایی و غیر خوراکی در بازار افغانستان وجود دارد.

در ادامه این گزارش آمده است ارزش پول ملی افغانستان (افغانی) در برابر ارز‌های خارجی به طور قابل ملاحظه‌ای ثابت بوده است. افغانی در برابر دلار آمریکا (۱.۵ درصد)، یورو (۱.۲ درصد) و یوان چین (۰.۲ درصد) از پایان ژوئن تا پایان دسامبر ۲۰۲۲ اندکی کاهش یافته است، اما در برابر روپیه پاکستان (۲۴.۸ درصد) و روپیه هند (۲.۶ درصد) افزایش یافته است.

بانک جهانی تأکید کرده است اکثر کارمندان دولت گزارش داده‌اند که به طور منظم حقوق خود را دریافت می‌کنند با این حال آن‌ها کمبود نقدینگی را یکی از چالش‌های مهم در برداشت حقوق و ازدحام در شعب اعلام می‌کنند.  

افزایش عواید طالبان از گمرکات و زغال سنگ

گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد طالبان در ۹ ماه اول سال مالی ۲۰۲۲ میلادی (۲۲ مارس الی ۲۱ دسامبر) ۱۳۵.۹ میلیارد افغانی معادل ۱.۵۴ میلیارد دلار امریکایی عواید داشته است.

بانک جهانی تأکید می‌کند افغانستان به شدت به عواید جمع‌آوری شده در مرز‌ها متکی بود، به طوری که در دوره مورد بحث، مالیات در مرز‌ها به ۵۸ درصد از کل درآمد طالبان رسیده است.

بر اساس این گزارش، عواید از منابع داخلی از ۲۱ مارس تا پایان دسامبر ۲۰۲۲ به ۶۱ میلیارد افغانی (۰.۷ میلیارد دلار) رسید که منابع غیر مالیاتی بیشترین سهم را داشته‌اند. درآمد‌های غیرمالیاتی، که عمدتاً شامل درآمد‌های وزارتخانه‌ها در هزینه‌های اداری و حق‌الامتیاز است، ۵۴ درصد از کل درآمد‌های داخلی را تشکیل می‌دهد، درحالیکه این میزان در سال ۲۰۲۱، ۴۵ درصد بود.

بانک جهانی همچنین خاطرنشان می‎‌کند که افزایش قیمت و صادرات زغال سنگ نیز در افزایش عواید وزارتخانه‌ها نقش داشته است.

افزایش صادرات محصولات معدنی و نباتی

براساس گزارش بانک جهانی، افغانستان در فاصله ماه‌های ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲، ۱.۷ میلیارد دلار کالا صادر کرده است، این درحالی است که میزان صادرات افغانستان برای کل سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰ میلادی به ترتیب ۰.۹ میلیارد دلار و ۰.۸ میلیارد دلار آمریکا بود.

داده‌‎های منتشر شده توسط مقامات گمرک افغانستان نشان می‌دهد پاکستان (۶۵ درصد) و هند (۲۰ درصد) دو مقصد اصلی صادرات هستند.

بر اساس این گزارش، عمده صادرات افغانستان شامل محصولات نباتی (۵۶ درصد)، محصولات معدنی (۲۸ درصد) و منسوجات (۱۰ درصد) است که مجموعاً ۹۴ درصد از کل صادرات را شامل می‌شود.

نزدیک به ۳ میلیارد دلار واردات افغانستان از کشورهای همسایه

داده‌های ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۲ نشان می‌دهد افغانستان ۲.۹ میلیارد دلار کالا وارد کرده است. از کل واردات، کشور‌های ایران (۲۳ درصد)، پاکستان (۱۶ درصد) و چین (۱۴ درصد) مبدا اصلی واردات بوده‌اند. عمده واردات شامل محصولات معدنی (۲۴ درصد)، محصولات گیاهی (۲۰ درصد) و منسوجات (۹ درصد) است که در مجموع ۵۴ درصد از کل واردات را شامل می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار