رئیس حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان وبلوچستان، گفت: ۳۴ سایت زمستان گذرانی پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در استان وجود دارد.

ام البنین محمدپور، از اجرای برنامه سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی در زیستگاه‌های آبی استان خبر داد وگفت: استان سیستان و بلوچستان با مساحت ۱۸ میلیون و ۲۳۱ هزار و ۲۱۳ هکتار، پهناورترین استان کشور، دارای ۳۴ سایت زمستان گذرانی پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی می‌باشد.

وی ادامه داد: این سایت‌ها شامل سدها و بندها، رودخانه‌ها، تالاب‌ها، خورها، خلیج‌ها، دماغه‌ها، سواحل و اسکله‌ها در نوار ساحلی جنوب استان و چاه نیمه‌ها در شمال سیستان و بلوچستان می‌باشند.

وی تصریح کرد: همه ساله بیش از ۸۶ گونه از پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در ماه‌های سرد سال (دی و بهمن)، از مناطق سردسیر و سیبری به زیستگاه‌های استان مهاجرت و زمستان گذرانی می‌کنند.

محمدپور ادامه داد: کشیم کوچک و بزرگ، پلیکان پاخاکستری، باکلان بزرگ، انواع اگرت، انواع حواصیل، فلامینگوی بزرگ، اردک سانانی چون اردک ارده ای، سرسبز، مرمری، نوک پهن، خوتکا، انواع سلیم‌ها، چنگر معمولی و نوک سرخ، انواع گیلانشاه، انواع آبچلیک، انواع کاکایی و پرستوهای دریایی، انواع عقاب‌ها و سارگپه ها و انواع تلیله و غیره، گونه‌هایی هستند که همواره در لیست آمار پرندگان زمستان گذران استان مشاهده می‌شوند.

وی در پایان تصریح کرد: همه ساله و با شروع مهاجرت پرندگان به زیستگاه‌های آبی استان و با همت کارشناسان این اداره کل سرشماری زمستانه پرندگان آبزی و کنار آبزی با هدف بررسی گونه‌های مهاجر و وضعیت جمعیتی آنان و شناسایی گونه‌های جدید صورت می‌گیرد، به گونه ایی که در سال ۱۴۰۰ موفق به شناسایی گونه اسکوتر بال سفید در زیستگاه‌های آبی شمال استان و در سال ۱۳۹۹ موفق به شناسایی گونه اردک سوت زن هندی در زیستگاه‌های آبی شمال و جنوب استان برای اولین بار شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار