سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: به دنبال بارش ها و سردی هوا و به منظور جلوگیری از شکار، نظارت و پایش از مناطق حفاظت شده حیات وحش استان افزایش یافت.

سعید یوسف‌پور با تاکید بر اینکه تاکنون مشکل خاص و یا گزارش رسمی نسبت به هجوم حیات وحش به مناطق مسکونی و یا کمبود علوفه و تغذیه در مناطق حفاظت شده اعلام نشده است افزود: با افزایش نظارت و پایش از مناطق حفاظت‌شده توسط گشت‌های محیط‌بانان و کارشناسان حفاظت محیط‌زیست، به دنبال پیشگیری از بروز تخلفات احتمالی از جمله صید و شکار هستیم.

وی به افزایش تعامل با قوه قضاییه و نیروی انتظامی برای رسیدگی به تخلفات احتمالی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون در مناطق حفاظت شده استان به دلیل غنای طبیعی این مناطق، کمبودی در تغذیه حیات وحش وجود ندارد و نیازی به تغذیه دستی حیات وحش برای تامین غذا وجود ندارد.

یوسف‌پور افزود: مردم اجازه ندهند که فضای احساسی با واقعیت حوزه حیات وحش تداخل پیدا کند و از تغذیه دستی حیات وحش علف‌خوار و گوشت‌خوار در تمام فصول سال به خصوص فصل زمستان خودداری کنند.

به گفته وی، غذادهی دستی به حیات وحش باعث حضور حیات وحش در زیستگاه و سکونتگاه انسانی می‌شود که این مساله خطراتی برای حیات وحش و انسان دارد و باعث انتقال بیماری و یا ایجاد تعارض بین انسان و حیات وحش و دام اهلی با حیات وحش می‌شود.

یوسف‌پور از مردم استان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف از جمله شکار و صید غیر مجاز در تمام فصول سال به خصوص فصل زمستان که شرایط حضور حیات وحش در مناطق مختلف به خصوص در حاشیه سکونتگاه‌ها بیتشر است در اسرع وقت گزارش را به نیروی انتظامی و محیط زیست استان با شماره ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال وبختیاری به کم بودن اعتبارات و تجهیزات محیط زیست برای حفاظت و حراست از مناطق حفاظت شده اشاره کرد و گفت:هم‌اکنون ۱۰۷ نیروی اجرای حفاظت و حراست از مناطق حفاظت شده و تالاب‌های استان را برعهده دارند که برای حفاظت بیشتر از این مناطق به همراهی مردم نیاز است.

به گفته وی، هم‌اکنون ۱۹۰ هزار هکتار از عرصه استان زیرپوشش سازمان محیط‌زیست قرار دارد که این میزان ۱۱.۸ درصد مساحت استان است و پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال آینده به ۱۵.۸ درصد افزایش پیدا کند.


بیشتر بخوانید


سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه وضعیت هوای استان هم اکنون ‌مطلوب است، گفت: برای حفاظت سلامت هوا نظارت و پایش شبانه از بخش صنایع افزایش پیدا کرده است.

وی، با بیان اینکه افزایش واحدهای صنعتی در استان در حال افزایش است و در برخی مناطق استان به سمت صنعتی شدن است، گفت: در صورتی که صنعت در استان به همین صورت پیش برود، تا پنج سال آینده در این استان نیز با آلودگی هوا مواجه خواهیم شد.

یوسف‌پور با بیان اینکه خروجی گاز و غبار از دودکش واحدهای آلاینده از مشکلات آلایندگی هوا در سطح استان است، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۷۴ مورد اندازه‌گیری و پایش آلودگی هوا، ذرات، گرد و غبار و گاز خروجی از واحدهای صنعتی در استان از واحدهای صنعتی که پتانسیل آلودگی هوا دارند، انجام شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار