وزیر فرهنگ و ارشاد مطرح کرد؛

موسیقی؛ یک مسئله فرهنگ عمومی و نیازمند توجه کافی

اسماعیلی گفت: موسیقی یک مسئله فرهنگ عمومی است و باید درباره آن تأمل بیشتری شود.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفتصد و نودمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور، با بیان این که موسیقی در زندگی روزانه مردم جاری و جدانشدنی است، بیان کرد: با توجه به نتایج تحقیقات و استفاده متوسط ۱۴۱ دقیقه موسیقی روزانه توسط جوانان، باید گفت که مسئله موسیقی، یک مسئله فرهنگ عمومی است و باید درباره آن تأمل بیشتری شود.

به گفته او، شورای فرهنگ عمومی با تأکید بر رویکرد مثبت به موسیقی و میراث ملی موسیقی و ضرورت نگاه فرصتی به این حوزه، در چارچوب فناوری و نظریه درخشان فقهی و نگاه عالمانه رهبری، عمل خواهد نمود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی گفت: در کنار بحث موسیقی باید سرود که از محصولات نهضت امام (ره) است و از ابتدای انقلاب سرود‌های خوانده می‌شد و بعد‌ها به این سرود‌ها موسیقی هم اضافه شد، مورد توجه باشد. بنابراین، برای تولید سرود‌های ماندگار و تاثیرگذار، استفاده از موسیقی اجتناب ناپذیر است.

اسماعیلی ادامه داد: در بحث موسیقی باید مطابق چارچوب نظریه حکومتی حرکت کنیم و در عین حال، محذوراتی که در حاکمیت دینی وجود دارد نیز، باید در نظر گرفته شود. بی سیاستی‌ها و بی تدبیری‌های ادوار گذشته، موجب بسیاری از ریزش‌ها و آسیب‌ها در حوزه موسیقی شده است. با تغییر گفتمان و با موضوع و عنوان درست، گاهی یک مسئله متشابه تبدیل به یک مسئله مقدس می‌شود و این همان اتفاقی بود که برای سرود ملی افتاد که بدون موسیقی اثرگذار نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد، خاطرنشان کرد: باید از حوزه موسیقی با یک ادبیات دقیق و عالمانه، حداکثر استفاده را برای ترویج مفاهیم انقلاب انجام دهیم و با محتوا، مضمون و عنوان مناسب نظام ارزشی مان در عرصه موسیقی، می‌توانیم کار‌های خوبی انجام دهیم. در حال حاضر، در معاونت امور هنری و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دفتر سرود و آهنگ‌های انقلابی را راه اندازی کرده‌ایم و امسال در جشنواره دهه فجر، بخش ویژه‌ای به این موضوع اختصاص داده ایم و با توجه به اثرگذاری آن، در حال حاضر، در مساجد ۴۰۰۰ گروه سرود وجود دارد. پس وقتی گروه سرود وجود دارد، باید آموزش موسیقی هم داشته باشیم؛ بنابراین در این حوزه باید از ادبیات اجماعی استفاده کرد.

او افزود: ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد بسیار عظیم است و باید از این ظرفیت تاثیرگذار، حداکثر استفاده را برای هدایت و راهبری نقش مردم در مراسم و مناسبت های مختلف انجام داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار