مشاور معاون فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رتبه ایران در شاخص جهانی نوآوری از بین ۱۳۲ کشور رتبه ۱۳۱ است و در خروجی خلاقانه رتبه ۳۲ به ایران اختصاص دارد.

مصطفی صفدری مشاور معاون فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین رویداد توسعه و ارتقای زیست بوم نوآوری استان مرکزی" تانا" با اشاره به رتبه ایران در شاخص جهانی نوآوری اظهار داشت: رتبه ایران در شاخص جهانی نوآوری از بین ۱۳۲ کشور رتبه ۱۳۱ است و در خروجی خلاقانه رتبه ۳۲ به ایران اختصاص دارد.

وی افزود: رتبه ایران در شاخص سهولت در کسب و کار کشور از بین ۱۸۰ کشور ۱۱۵ است این در حالی است که کشور ما در حل پیچیدگی‌های اجتماعی و فعالیت‌های تیمی و توافقات جمعی ضعیف است.

مشاور معاون فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: رویداد تانا بستری برای نگاه سیستمی درست در حوزه نوآوری و فناوری است، امروز بازیگران زیست بوم نوآوری به جای سازوکار درگیر ساخت و ساز شده‌اند و رویداد تانا می‌تواند مصداق یک سازوکار باشد هرچند در نوآوری و توسعه نباید گرفتار ظواهر و اشکال شویم بلکه نوع تفکرات و تغییرات نگاه‌ها و محتوا مورد اهمیت است.

صفدری با اشاره به اینکه نوآوری یک موضوع قدیمی در تاریخ بشریت است و سابقه دیرینه دارد، بیان کرد: از جنگ جهانی دوم نوآوری به عنوان موضوع مورد مطالعه به صورت جدی مدنظر قرار گرفت و امروز نواوری یک ایده جدید امکانپذیر ارزش آفرین است.

وی با بیان اینکه مدل‌های نوآوری دارای نسل‌های مختلف است، گفت: نسل نخست و دوم مدل خطری " فشار فناوری و کشش بازار"، نسل سوم مدل زوجی " فشار فناوری و کشش بازار به صورت همزمان"، نسل چهارم مدل موازی "یکپارچگی در درون سازمان و ارتباط با پایین دستی و بالادستی زنجیره ارزش" و مدل پنجم مدل سیستمی است.

صفدری اضافه کرد: نظام ملی نوآوری خلق، اشاعه و بکارگیری انواع نوآوری‌های فناوری سازمان و اجتماعی با اهداف خلق ثروت، رفاه اجتماعی، امنیت و پایداری زیست محیطی وغیره به همراه دارد این در حالی است که کره جنوبی هیچ گونه منابع طبیعی و زیرزمینی ندارد، اما از برترین‌های اقتصاد آسیا و جهان است و این موضوع به وضعیت و شاخص‌های نوآوری و اقتصاد دانش بنیان این کشور ارتباط دارد.

مشاور معاون فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه بستر بکارگیری فناوری بسیار اهمیت دارد، بیان کرد: اگر بستر فرهنگی و اجتماعی برای نوآوری مهیا نباشد قطعا راه به جایی نخواهیم برد، نخستین گام در ارزیابی شاخص‌های یک کشور، بررسی کیفیت قوانین و مقررات، ثبات سیاسی و اقتصادی و کیفیت سرمایه انسانی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.