دبیر کل ناتو ابراز امیدواری کرد اعضای این نهاد نظامی بودجه نظامی خود را به دو درصد تولید ناخالص داخلی‌شان برسانند.

چالش‌های پیش روی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باعث شده است مقامات این نهاد بر افزایش بودجه نظامی کشور‌های عضو تاکید داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو اعلام کرد امیدواریم کشور‌های عضو در نشست پیش رو با افزایش بودجه نظامی خود به معادل ۲ درصد تولید ناخالص داخلی شان موافقت کنند.

نشست آتی رهبران عضو ناتو قرار است در ماه جولای در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی برگزار شود.

استولتنبرگ با اشاره به چالش‌های پیش روی سازمان ناتو و نیاز این نهاد برای تقویت نظامی کشور‌های عضو خاطرنشان کرد: بر این باورم در نشست ویلنیوس ما به اهداف جدیدی برای مخارج نظامی خواهیم رسید. رسیدن بودجه نظامی کشور‌های عضو به دو درصد تولید ناخالص داخلی شان مربوط به یک دهه قبل بوده است که تا سال ۲۰۲۴ منقضی می‌شود. ما در نشست آتی باید گام‌های بلندتری در این رابطه برداریم.

او بدون اشاره به توافقی که کشور‌های عضو درباره میزان افزایش بودجه نظامی بر روی آن دارند، گفت: من امیدوارم میزان افزایش بودجه نظامی جاه طلبانه‌تر از گذشته باشد، زیرا همه در حال نظاره شرایط موجود هستند که آشکارا موید ضرورت سرمایه گذاری بیشتر در این بخش است.

تا سالیان گذشته کشور‌های عضو ناتو به جز آمریکا همگی کمتر از دو درصد تولید ناخالص داخلی خود را به بودجه نظامی اختصاص می‌دادند. با این حال، آغاز جنگ اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ باعث بازنگری کشور‌های عضو ناتو درباره هزینه‌های نظامی شده و بیشتر آن‌ها اقدام به افزایش بودجه حوزه نظامی خود کرده اند.

برچسب ها: ناتو ، جنگ اوکراین ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار