سرپرست معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: سالانه ۲۹۰ هزار مترمربع فرش دستبافت در استان تولید و روانه بازار می‌شود.

فرهمند سرپرست معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی، با اشاره به اینکه درحال حاضر ۲۳۴ کارگاه قالیبافی در استان فعال است، گفت: در سطح استان ۷۲ هزار بافنده فرش شناسایی شده و سالانه ۲۹۰ هزار مترمربع فرش دستباف تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه صادرات فرش دستبافت استان به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم انجام می‌شود، افزود: میزان صادرات مستقیم از مرز‌های استان بسیار کم است، اما میزان صادرات به صورت غیرمستقیم سالانه ۲۰ میلیون دلار است.

فرهمند با بیان اینکه تجار فرش دستبافت استان را از تهران و تبریز خریداری و صادر می‌کنند، گفت: تجار چندان راغب و مشتاق به کشف بازار‌های جدید نیستند و از مسیر قدیمی صادرات استفاده می‌کنند.

سرپرست معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی ادامه داد: از بین بافنده‌های فرش شناسایی‌شده در استان، ۱۲ هزار نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی و ۹ هزار و ۶۰۰ نفر هم تحت پوشش بیمه صندوق اجتماعی، کشاورزی، روستایی و عشایری هستند.

وی در خصوص عمده مشکلات بافندگان فرش هم افزود: بیمه و افزایش قیمت مواد اولیه به دنبال نوسانات ارزی از عمده دغدغه‌های قالیبافان استان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.