اجلاس بینالمللی نخبگان منابر شیعه صبح امروز چهارشنبه ۵ بهمنماه با حضور ٨۵٠ نفر از مداحان، شاعران، سخنرانان مذهبی و مسئولان هیأتهای مذهبی و نهادهای هیأتی، اساتید هیأت علمی دانشگاه امام حسین علیهالسلام و دانشگاه آزاد اسلامی، نمایندگانی از جامعةالمصطفی قم، حوزه علمیه قم، دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشگاه قرآن و حدیث، حوزه علمیه نجف، عتبه عباسیه، حوزه علمیه خواهران، دانشکده مطالعات جهان امور فلسطین، مجتمع عالی علوم انسانی، پژوهشگاه مجمع تقریب مذاهب اسلامی، نهضت اسلامی نیجریه، حزب اسلامی تاجیکستان، مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام، نهضت اسلامی بحرین، اتحادیه جهانی علمای بلتستان پاکستان، جامعه روحانیت هندوستان و... در مشهد و تالار قدس حرم مطهر حضرت امام رضا علیهالسلام برگزار شد.
رونمایی از تحقیقاتی ۵ ساله درباره پیراهن امام حسین علیهالسلام از نقاط عطف این اجلاس محسوب میشود که از سوی داود منافیپور دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر علیه السلام تشریح شد.
از جمله گروههای شرکت کننده در این اجلاس میتوان به اساتید هیات علمی دانشگاه امام حسین علیه السلام و دانشگاه آزاد اسلامی، نمایندگانی از جامعه المصطفی قم، حوزه علمیه قم، دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشگاه قرآن و حدیث، حوزه علمیه نجف، عتبه عباسیه ، حوزه علمیه خواهران کل کشور، دانشکده مطالعات جهان امور فلسطین، مجتمع عالی علوم انسانی، پژوهشگاه مجمع تقریب مذاهب اسلامی، نهضت اسلامی نیجریه، حزب اسلامی تاجیکستان، مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام ، نهضت اسلامی بحرین، اتحادیه جهانی علمای بلتستان پاکستان، جامعه روحانیت هندوستان و... اشاره کرد.
در ابتدای این مراسم آقاسیزاده مسئول هماهنگی استانهای مجمع جهانی حضرت علی اصغر (ع) گفت: این مجمع اولین هیأت جهانی است که در ۷ هزار و ۵۰۰ نقطه ایران و ۴۵ کشور جهان در اولین جمعه ماه محرم مراسم شیرخوارگان حسینی برگزار میکند. این مراسم سابقه ٢٠ ساله دارد و بنا داریم در سال ٢۵ به ٢۵ هزار نقطه جهان برسد.
پس از آن حامد عسکری شاعر آئینی نیز در بخش دیگر این مراسم به شعرخوانی از زبان حضرت رباب (س) پرداخت.
سپس داوود منافیپور، رئیس مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) و دبیر اجلاس بینالمللی نخبگان درباره برگزاری جریان شیرخوارگان حسینی ابتدا به مجمع جهانی حضرت علیاصغر(ع) اشاره کرد و گفت: بیش از ۲۰ سال از آغاز جریان شیرخوارگان حسینی که اولین جمعه ماه محرم سال ۱۳۸۲ آغاز شد، میگذرد و یک روز به تاریخ شیعه اضافه شد.
رئیس مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) اظهار کرد: امروز تمام مکتبها میدانند که نماد در نشان دادن یک چیز مهم است. کربلا قلب مذهب ماست اما ما شیعیان به خصوص در مورد واقعه عاشورا نمادی نداریم. اگر امروز یک نماد در دنیا مطرح شود، آنجاست که اثرگذاری آن نماد را خواهیم دید، لباس سیدالشهدا (ع) بیانگر مظلومیت این امام است و این لباس میتواند جای خالی نماد کربلا را برای ما در دنیا پر کند.
منافیپور در ادامه به تشریح تحقیق خود پیرامون پیراهن سیدالشهدا پرداخت و بیان کرد: حضرت زهرا (س) در روز قیامت لباس خونین سیدالشهدا(ع) را بر دست گرفته و در بزرگترین دادگاه عدل الهی یعنی قیامت کبری این لباس را به همگان نشان میدهد و همگان به فکر فرو میروند و سپس حضرت از خداوند میخواهد که در حقیقت این مظلومیت حکم دهد. چرا حضرت این کار را میکند؟ این نقل در احادیث متواتر آمده است. سه روز قبل از شهادت حضرت زهرا، این پیراهن توسط ایشان به حضرت زینب (س) اهدا شد تا در روز عاشورا به امام حسین (ع) دهد.
وی در ادامه تشریح تحقیقات خود پیرامون لباس از شیخ صدوق نقل کرد و افزود: قامت این پیراهن از یاقوت و یقه آن از نور پروردگار است. توبه آدم قبول نشد مگر به این پیراهن، برگشت انگشتر سلیمان به دلیل توسل به این پیراهن بود، اگر یوسف به یعقوب برگشت به خاطر توسل به این پیراهن بود، یونس از دل ماهی نجات پیدا کرد به خاطر این پیراهن، عبور موسی از نیل، نجات یوسف از چاه، نجات ابراهیم از آتش به دلیل این پیراهن بود؛ همچنین اینکه صد بیست و چهار هزار پیامبر به این پیراهن توسل کردند.
وی با اشاره به اینکه موفقیت در هر مکتبی در بزنگاهها نیازمند یک نماد است، تصریح کرد: ما حقهای ضایع شده شیعه و سایر مظلومان دنیا و حق از دست رفته غدیر در سقیفه را با سلاح حضرت علی اصغر (ع) پس خواهیم گرفت. شیعه اسلام بدونکربلا مردهای بیش نیست. اما ما در همین شیعه نیازمند یک نماد هستیم که لباس امام حسین (ع) میتواند جای خالی این نماد را برای ما پر کند.
منافیپور با اشاره به تحقیقات صورت گرفته در مورد پیراهن امام حسین (ع) اظهار کرد: اگر تحقیقات ما درخصوص پیراهن امام حسین (ع) متقن بود از همگان درخواست میکنیم که به میدان تحقیق بیایند تا با تکمیل کردن آن بتوانیم در این راستا اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.
منافیپور در ادامه با اشاره به تاریخچه لباس امام حسین (ع) از زمان حضرت ابراهیم (ع) تا رسیدن به دست حضرت زینب (س) خاطرنشان کرد: اینکه چرا امام حسین (ع) این لباس را قبل از به میدان رفتن بر تن کرد تا چرا این لباس در شام توسط اهلبیت (ع) بازگشت سؤالاتی است که ذهن مخاطب را به خود جلب میکند. در روایتی امیرالمؤمنین (ع) میفرماید: «خداوند به حضرت رسول (ص) گفت: این لباس را برتن بپوش و در میان مردم رفته و آنها را به توحید دعوت کن».
رئیس مجمع جهانی حضرت علی اصغر افزود: امام علی (ع) همچنان در روایتی در مورد این پیراهن میگوید «حضرت یعقوب به این لباس متوسل شد تا یوسف را دید، حضرت یونس در دل ماهی با توسل به این پیراهن نجات یافت، حضرت سلیمان با توسل به این پیراهن انگشتری خود را یافت و...»، در نهایت امیرالمؤمنین (ع) میفرمایند: نجات انبیا به واسطه این پیراهن بوده است و ۱۲۴هزار پیامبر به این پیراهن متوسل شدند.
وی بیان کرد: این پیراهن پس از ماجراهای فراوان در بین انبیاء به دست حضرت فاطمه (س) رسید، زمانی که امیرالمؤمنین (ع) را دست بسته به مسجد بردند حضرت زهرا (س) فرمود اگر رهایش نکنید این پیراهن را بر سر میاندازم و نفرین خواهم کرد و امیرالمؤنین (ع) را نجات داد.
منافیپور در پایان سخنان خود گفت از نخبگان حاضر میخواهم تا درباره این پیراهن تحقیق کنند تا آن را به نمادی برای شیعه تبدیل کنیم. این پیراهن میتواند بستری برای تمدن وحدت ادیان باشد اما در خصوص آن کوتاهی کردیم. کرهای ها در تاریخ خود یک خط درباره جومونگ دارند اما برایش سریال افسانه ای میسازند اما درباره عاشورا و شخصیتهایی مانند حضرت عباس کاری نمیکنیم.