مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: استان یزد برترین استان کشور از منظر فعالیت‌های مقابله با بیابان زایی است.

جعفریان مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: باتوجه به عملکرد خوب استان یزد در احیای عرصه‌های بیابانی، این استان به عنوان برترین استان کشور از دید فعالیت‌های مقابله با بیابان زایی شناخته شده است.

جعفریان در بازدید از کانون فرسایش بادی گود گوار بافق افزود: استان یزد با انجام فعالیت‌های مشارکتی و تعامل ویژه با بخش‌های صنعت و معدن توانسته گستره وسیعی از عرصه‌های بیابانی را احیا کند.

او بیان کرد: کشور ما به لحاظ موقعیت جغرافیایی متاثر از آب و هوای خشک و نیمه خشک و بخش عمده‌ای از عرصه‌های کشور ما متأثر از عوامل فرسایش بادی است.

جعفریان خاطرنشان کرد: براساس مطالعات انجام شده، نزدیک به ۳۰ میلیون هکتار از عرصه‌های بیابانی کشور متأثر از فرسایش بادی هستند و این مقدار در ۲۲ استان کشور پراکنده است که با شدت‌های مختلف می‌تواند، آثار و پیامد‌هایی نظیر طوفان‌های ماسه‌ای و طوفان‌های گرد و غبار را در پی داشته باشد.

او بیان داشت: این پیامد‌ها علاوه بر ایجاد خسارت به منابع زیست محیطی، می‌تواند پیامد‌هایی نظیر گرد و غبار تا کیلومتر‌ها گسترش پیدا کند و مراکز بزرگ جمعیتی را در سایر نقاطی که بیابانی نیستند، تحت تاثیر قرار دهد.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در حال حاضر از این ۳۰ میلیون هکتار ۱۴ میلیون هکتار به عنوان کانون بحرانی فرسایش بادی شناخته شده است که باید به صورت فوری طرح‌های بیابان زدایی، برای کنترل این کانون‌ها انجام شود.

او تصریح کرد: از جمله برنامه وسیع پنج هزار هکتاری کشت گونه‌های بیابانی به صورت کمربند برای حفظ تمامی تأسیسات، زیرساخت‌ها، صنایع و منابع زیست انسانی در شهر بافق است.

جعفریان ادامه داد: در برنامه ششم توسعه، ما به طور متوسط چیزی در حدود ۳۰۰ هزار هکتار فعالیت‌های بیابان زدایی در قالب طرح‌های مدیریت روان آب، نهال کاری پروژه‌های مدیریتی از نظر کنترل چرای دام و... داشتیم.

او گفت: شرایط بسیار بحرانی در استان یزد، کرمان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان است که ما نیازمند یک جریان عظیم برای مقابله با بیابان زایی هستیم.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بیان کرد: به تازگی منابع طبیعی کشور در قالب یک برنامه جهادی متاثر از عرصه‌های مطالعه شده و با بهره گیری از دانش روز بیابان زدایی، یک برنامه پنج میلیون هکتاری به دستور وزیر جهاد کشاورزی، در کارگروه ملی مقابله با بیابان زایی آماده کرده است.

او تصریح کرد: منابع اعتباری آن تنها از منابع دولتی نیست و یک بخش قابل توجه از آن با بهره گیری از ظرفیت‌های قابل توجه سازمان منابع طبیعی که از دیرباز در حوزه‌های مشارکتی فعال بوده و از طریق نقش آفرینی موثر جوامع محلی و همینطور سرمایه گذاری بخش خصوصی و ایفای نقش مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های مالی بزرگ نظیر معادن صنایع و کشت و صنعت‌های بزرگ است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار