محمدرضا وثوق نیا در شورای شهر قزوین با ارائه گزارشی از وضعیت تاکسیرانی شهر قزوین اظهارداشت: سازمان تاکسیرانی با ۳۵۰۰ دستگاه تاکسی و راننده اصلی و هزار راننده کمکی در خدمت شهروندان است و هر تاکسی به طور میانگین روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ مسافر را جابجا میکند.
وی تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد تاکسیهای شهر قزوین فرسوده است و باید نوسازی شود که به دلیل محدودیت منابع مالی این امکان میسر نشده که اخیرا یک شرکت هلدینگ توانمند اعلام آمادگی کرده برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی با شهرداری همکاری و مشارکت کند.
وثوق نیا بیان کرد: در صورت تصویب شورای شهر قزوین فرصت مناسبی مهیا شده تا بتوانیم با همکاری بخش خصوصی ضمن نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر قزوین اقدامات رفاهی مناسبی را در اختیار رانندگان زحمتکش و پر تلاش تاکسی قرار دهیم.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر قزوین یادآورشد: برون سپاری برخی کارها به بخش خصوصی از الزامات شرایط کنونی است و ضمن مطالعه و بررسی دقیق بایستی بتوانیم از ظرفیت شرکتهای خصوصی که میتوانند بخشی از امور سازمانهای شهرداری را انجام دهند استفاده کنیم.
وی با اشاره به برخی مفاد شیوه نامه نحوه مشارکت بخش خصوصی در نوسازی و بهسازی تاکسیهای فرسوده و ارائه خدمات مطلوب به ناوگان تاکسیرانی شهر قزوین تصریح کرد: این شرکت متعهد شده بیش از ۳۲۰ میلیارد تومان در نوسازی ناوگان سرمایه گذاری و مشارکت کرده و خدماتی مانند عرضه تجهیزات ولوازم و قطعات یدکی خودروهای تاکسی با استفاده از تسهیلات کم بهره تا سقف ۳۰ میلیون تومان ارائه کند.
وثوق نیا یادآورشد: اعزام رانندگان تاکسی و خانواده هایشان به سفرهای سیاحتی و زیارتی، با تعرفه مناسب، پرداخت تسهیلات نوسازی تاکسی با اقساط ۳۶ ماهه، نوسازی مخازن سی ان جی تاکسیهای دوگانه سوز، استفاده از تجهیزات نوین و فنآور و نصب ۱۰۰۰ دستگاه مانیتور در داخل تاکسیها برای تبلیغات محتوایی، پوشش بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی، پرداخت وام تعمیرات به رانندگان و راه اندازی تعمیرگاه شبانه روزی تاکسی از تعهدات سرمایه گذار در اجرای این طرح است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین اظهارداشت: این شرکت آمادگی دارد در صورت صدور مجوز کارگزاری نسبت به پرداخت وام ۱۵۰ میلیون تومانی برای نوسازی تاکسیها به رانندگان اقدام کند و در گام اول برای نوسازی ۵۰۰ دستگاه و فاز دوم برای نوسازی ۱۷۵۰ دستگاه تاکسی فرسوده اعلام آمادگی کرده است.
وثوق نیا یادآورشد: در جلسات کارشناسی و تخصصی نسبت به بررسی صلاحیت و شایستگی وتوان این شرکت خصوصی برای انجام کار مطالعه لازم صورت گرفته و سابقه فعالان آن تایید شده و به نظر میرسد با نظر مساعد و موافقت شورای شهر میتوانیم از این فرصت برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی و ارائه خدمات مناسب به شهروندان بخوبی استفاده کنیم.
این مدیر شهری بیان کرد: قرار است این طرح ابتدا به صورت پایلوت در شهر قزوین اجرا شود و در صورت موفقیت در سایر شهرهای بزرگ نیز به اجرا درآید.
در ادامه، ولی چگینی رئیس کمیسیون سرمایه گذاری شورای شهر ضمن موافقت با این طرح اظهارداشت: در شرایطی که محدودیت منابع مالی در شهرداری یک چالش جدی است به نظر میرسد با حضور این شرکت سرمایه گذار فرصت بسیار مغتنمی برای خدمت بیشتر به مردم قزوین مهیا شده و باید از آن استفاده کنیم.
وی بیان کرد: وقتی این شرکت با روشهایی که در کسب درآمد اتخاذ خواهد کرد بدون تحمیل هزینهای به شهرداری میتواند زمینه نوسازی ناوگان تاکسیرانی را مهیا کرده و خدمات رفاهی بیشتری به رانندگان ارائه کند وظیفه داریم از طرحهای تاثیرگذار بخش خصوصی برای تسریع در کارها استفاده کنیم.
چگینی یادآورشد: این سرمایه گذاری مزیتهای متعددی برای رانندگان تاکسی، شهرداری و شرکت سرمایه گذار دارد و انتظار داریم سایر اعضا نیز با درک شرایط کنونی در گام اول با شیوه نامه آن موافقت کنند.
در ادامه پس از گزارش مدیرعامل سازمان تاکسیرانی و بیان دیدگاههای اعضای شورا با این طرح موافقت شد.