سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: تقریبا با ۱۱۲ هزار مدرسه، ۶۰۰۰ نیروی مراقب سلامت در آموزش و پرورش داریم.

گودرزی، سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، در همایش روز جهانی آموزش، گفت: آموزش به عنوان حقی انسانی و مسئولیتی همگانی دارای کارکرد‌های متنوعی است. امروز فرصتی است که بتوانیم موارد آموزشی حساس و به‌روز را بازگویی کنیم.

او ادامه داد: ما باید در همه سطوح آموزش را داشته باشیم، نه فقط در آموزش و پرورش و نه فقط برای دانش آموزان، ما در آموزش و پرورش به حوزه سالمندی هم در کتب درسی می‌پردازیم تا بتوانیم سواد سلامت سالمندی را به دانش‌آوزان انتقال دهیم تا هم مخاطبان هنر گفت و گو را یاد بگیرند و دوم این که با توسعه دانش و مهارتشان، حلقه معیوب افت تحصیلی را از بین ببرند. متاسفانه در دوره شیوع کرونا با افت تحصیلی دانش‌آموزان مواجه شدیم که به شکست آموزشی در گروه هدفمان منجر شد.

وی افزود: ما همیشه در آموزش و پرورش، محتوا‌های بسیار مهم و غنی داشتیم. سوال این است که این میزان محتوا آموزش داده شده است، اما چرا تغییر رفتار آن چنانی در دانش‌آموزان نمی‌بینیم؟ یکی از دلایلی که باعث می‌شود اثربخشی لازم را در آموزش نداشته باشیم، ارزیابی است. باید در این زمینه به ما کمک شود. البته اتفاقات خوبی در زمینه آموزش سلامت در وزارت آموزش و پرورش رخ داده است.

گودرزی اظهار کرد: به عنوان مثال، برنامه سفیران سلامت دانش‌آموزی را پیش بردیم. تقریبا در سال‌های قبل ۱۵ درصد دانش‌آموزانمان سفیر سلامت بودند، اما امسال سعی کردیم همه دانش‌آموزان به صورت گردشی این تجربه را داشته باشند. تقریبا با ۱۱۲ هزار مدرسه، ۶۰۰۰ نیروی مراقب سلامت در آموزش و پرورش داریم.

او گفت: با توجه به نُرم مصوبی که از سوی هیئت وزیران تعیین شده، به ازای هر ۴۸۰ دانش‌آموز باید یک مربی بهداشت باشد که در این زمینه با کمبود ۲۰ هزار مراقب سلامت در کشور مواجه هستیم. بر این اساس به این فکر افتادیم که از ظرفیت دانش‌آموزان به عنوان بازوان توانمند حوزه سلامت استفاده کنیم و آموزش‌های لازم را در ۱۶ جلسه به دانش‌آموزان داوطلبی که سفیر سلامت هستند ارائه کنیم.

گودرزی افزود: در قالب کتابچه‌های سفیران سلامت که به تفکیک مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم تعریف شده اند، بر اساس سرفصل‌ها آموزش دهیم و ماهیانه این سفیران سلامت تغییر کنند تا همه دانش‌آموزان مدرسه ما تجربه آموزش سلامت را داشته باشند.

او ادامه داد: همچنین سال ۱۳۹۷ موفق شدیم که کتاب سلامت و بهداشت را برای پایه دوازدهم کلیه دوره‌های تحصیلی تعریف کنیم. کتاب کاملا مهارتی است و باعث می‌شود دانش‌آموز مهارت‌های سلامت را یاد بگیرند. مشکلی که داریم، این است که کتاب برای دوره دوازدهم طراحی شده و بر اساس قوانینی که بود نتوانستیم برای سنین پایین‌تر این کتاب را تعریف کنیم. خواهشی از وزارت بهداشت دارم و این است که بتوان کتاب درسی سلامت و بهداشت را برای دوره‌های تحصیلی پایین‌تر هم داشت. به جز دو ساعت درس سلامت و بهداشت برای پایه دوازدهم، ساعت درسی به نام سلامت و بهداشت، برای پایه‌های دیگر نداریم و این هم یکی از مشکلات ما است. امیدواریم با کمک وزارت بهداشت بتوانیم این اقدام را انجام دهیم.

وی گفت: یکی دیگر از اقداماتمان طرح دادرس است که به معنای دانش‌آموز آماده در روز‌های سخت است که در این زمینه دانش‌آموزان با کمک هلال احمر مهارت‌های امدادی را آموزش می‌بینند. در این زمینه اتفاقات خوبی افتاده و دانش‌آموزان متوسطه خیلی از مهارت‌ها را کسب کرده‌اند. موضوع دیگری که داریم، کانال‌های سلامت‌محور ما در شبکه دانش‌آموزی است که سه کانال سلامت‌محور را از اسفند ۱۳۹۸ در شاد ایجاد کردیم که در زمینه آموزش بهداشت، تغذیه و سبک زندگی سالم، ایمنی و محیط زیست و مراقبین سلامت هستند.

گودرزی گفت: در زمینه توانمندسازی همکاران مراقبین سلامت، بر اساس مصوبه‌ای که از هیئت وزیران داریم، استخدام مربی بهداشت با آموزش و پرورش است؛ اما تربیت این مربی با وزارت بهداشت است و نیاز به کمک شما است. مراقبین سلامت ما باید توانمند شوند. باید وزارت بهداشت کمک کنند تا دوره‌های آموزشی برای به‌روز شدن این افراد برگزار شود. باتوجه به تهدید موضوعات زیستی، نیاز داریم مراقبین سلامت ما که در ارتباط نزدیک با دانش آموز هستند، مطالب و علوم به‌روز را دریافت کنند.

وی گفت: در زمینه مراقبت‌های دهان و دندان و مراقبت‌های دندان‌پزشکی نیز کلیه مدارس آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند و اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.