مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت:۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی برای کشور در نظر گرفته شده است.

مجتبی شفیعی مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به برقی شدن ۵۰ دستگاه اتوبوس در پایتخت، عنوان کرد: در فاز اول ۵۰ دستگاه اتوبوس در یک خط فعالیت می‌کنند.

وی افزود: این خط علی‌رغم همه افزایش‌های نرخ ارز، باز هم توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذار دارد. برخی مشکلات در قسمت ترخیص قطعات از گمرک وجود داشت، اما طبق برنامه‌ریزی‌ها باید بهره‌برداری انجام می‌شد. اختلالاتی در حوزه وزارت صمت بود که اجازه ترخیص ندادند و فرآیند دچار تاخیر شد.

شفیعی با اشاره به برقی شدن ۵۰ دستگاه اتوبوس در خط جمهوری-بهارستان، گفت: مجموعا ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی برای کشور در نظر گرفته شده است. هزینه هر کدام حدود ۱۸۷ هزار و ۲۰۰ دلار است و طی دوره‌ای ۱۲ ساله از سوی دولت پرداخت می‌شود.

مشاور شهرداری تهران ادامه داد: برای تامین هزینه اتوبوس‌های برقی، علاوه بر درآمد‌هایی که از بلیت، تبلیغات و یارانه‌های شهرداری حاصل می‌شود، از منابع ماده ۱۲ هم استفاده خواهد شد که رقم قابل توجهی دارد.

شفیعی اضافه کرد: ۵۰ دستگاه اتوبوس در مقایسه با ۲ هزار دستگاه عدد قابل توجهی نیست، اما طی کردن این فرآیند برای سرمایه‌گذار اعتمادسازی می‌کند و در نهایت رغبت به سرمایه‌گذاری ایجاد خواهد شد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر شهرداری تهران چند قرارداد با وزارت کشور و شرکت‌های خودروسازی را به مرحله اجرا رسانده است. عمده تمرکز شهرداری برای استفاده از توان تولید داخل با اتکا بر قرارداد‌های وزارت کشور است. سهم شهرداری‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بوده و به جای اینکه ۱۰۰ درصد هزینه را پرداخت کند از یارانه دولتی استفاده خواهد کرد.

شفیعی با اشاره به سهم شهرداری تهران برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی افزود: سهم شهرداری حدود ۵۰۰ میلیارد بوده که پرداخت شده و منتظر تحویل اتوبوس‌ها است. قرارداد‌ها در مدل‌های مختلف بسته شده یا در حال انعقاد است که مقدار قابل توجهی تامین خواهد شد.

وی درباره واردات اتوبوس‌های کارکرده نیز افزود: بحث اتوبوس‌های کارکرده و وارداتی جدید هم مطرح است که در حال اخذ مجوز‌های آن هستند و تست‌های مختلف نیز گرفته خواهد شد.

شفیعی در خصوص برخی مشکلات ورود اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل پایتخت بیان کرد: قطعات خودرو شامل تحریم‌ها نیست و مشکل تنها جابه جایی ارز و تبادلات مالی است که شرکت‌های خصوصی آن را انجام می‌دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
واقعا نمیدونی چی بگی یه سر به این خط بی آر تی آزادی خاوران بزنید فقط ببینید از بی ماشینی ملت رو هم سوار میشن چی کار میکنن تو این شهرداری تهران این یک نمونه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
وقتی یه پزشک عصبانی و تند میشه شهردار اوضاع از این بهتر نمیشه هنوز چهار تا اتوبوس نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
واقعا برام سواله برق که داشتیم بعد گاز اومدچرا به جای اینکه گاز را خرج نیروگاه برق کنند و مردم اجاق وبخاری برقی بخرند گاز خطرناک را با کلی هزینه لوله کشی وارد خونه های مردم کردند؟؟؟ ضمنا الان همه چی را برقی کنید چهارماه دیگه هوا گرم میشه کمبود برق داریم چرا نیروگاههای برق را توسعه نمیدن هم به دردتابستان بخوره هم زمستان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۹:۳۲ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
فن آوری تبدیل گاز به برق جهت مصارف گرمایشی و سرمایش و...و در نتیجه صرفه جوئی های عدیده مثل آب ، آلودگی ، ایمنی ، هزینه انتقال کم و...دهها سال است که در اکثر کشورهای پیشرفته اجرا گردیده است ولی متاسفانه در ایران عکس آن عمل شده است؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
چون بازدهی نیروگاه برقی در بهترین حالت 70 درصده و اگر به خانه شما برسد برای مصرف کننده 50 درصد میشود یعنی 20 درصد تلفات در بین راه و خود وسایل مصرف کننده دارند
اما اگر گاز به خانه شما برسه و در خانه شما بسوزه بازدهی به مراتب بالاتری داره چون بابت گرمایش در بخاری بسوزه بازدهی گرمایی اون بالای 90 درصد هست پس رساندن گاز خیلی بهتر از سوختن آن در نیروگاه هست
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۴:۱۷ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
آفرین و درود به خدا این مدت هم همین ذهن و فکر من رو مشغول کرده که چرا سوخت مطمئن و کم خطرتری و پاکتری همچون برق را جایگزین گاز نکردیم و نمیکنیم
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۰۹:۰۹ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
این گام کوچکی میتواند باشد برای گامهایی بزرگ و شهرهایی پاک و شهروندانی با ریه های سالم و هوایی پاک و شهری تمیز این باید به فرهنگی همگانی و افزایش ناوگان اتوبوسرانی ها و تاکسیهای برقی و پایه گاز سوز در سراسر هزار شهر کشورمان
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۰۸:۵۵ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
#هوای پاک ،#خودرو پاک
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۰۸:۲۵ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
آفرین ،درود
این فرهنگ ماندگار میبایست در تمام کلانشهر و شهرهای ایران گسترش یابد و شهرداران و شهرداری‌ها و وزارت نفت و شرکتهای تابعه همچون شرکت نفت و شرکت گاز و شرکت پالایش و پخش و شرکت پتروشیمی و سازمان محیط زیست و خودروسازان و وزارت نیرو هم حمایت کنند
همیشه یادمان باشد استفاده از خودروهای پاک و برقی به نفع سلامت همه ماست
آخرین اخبار