مسعود درستى مدیرعامل شرکت بهره بردارى مترو تهران و حومه در نشست خبرى که امروز با حضور خبرنگاران برگزار شد، اظهار کرد: ما روزانه حدود ٢ هزار و ١٦٠ حرکت داریم که ٥٤ هزار کیلومتر در روز پیمایش انجام مى شود، در این میزان احتمالا نواقصی وجود دارد که باعث نارضایتى مى شود و ما منکر آنها نیستیم.
وى ادامه داد: بساط گسترى در مترو، ایستگاهها را از نظم و انضباط خارج کرده است، و در ١٢ ایستگاه این معضل بیشتر است، تا پایان بهمن طرح نظم و انضباط دستفروشان در ایستگاه محمدیه اجرا مى شود و اگر نتیجه داد، آن را در ایستگاه هاى دیگر اجرا مى کنیم.
درستى گفت: بساط گستری بر روى سکوهاى مترو باید جمع آورى شود و آن را سر و سامان دهیم، دستفروشى جرم نیست، اما نباید براى مسافر مزاحمت ایجاد کند و در دستور کار ما است که به این موضوع رسیدگی کنیم.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران در خصوص روند نگهداشت پله برقیها در خطوط مترو اظهار کرد: روزانه پله برقیها مورد رصد قرار میگیرند و گزارشگیری انجام میشود، اما ادبیات ما برای خرابی پلهبرقیها با یک مسافر عادی متفاوت است. مسافر در لحظهای که میرسد احتمال دارد پلهبرقی برای مدت محدودی خاموش باشد، اما ما به پلهبرقی خراب میگوییم که در یک روز کاری از شروع تا پایان ساعت کاری در سرویس نباشد.
به گفته وی، اگر پلهای دو تا سه ساعت خارج از سرویس باشد در آمار ما گنجانده نمیشود. در حال حاضر در ایستگاه تجریش پله برقی ۱۱ روز است که خاموش است که در حال اورهال آن هستیم. در ایستگاه شریعتی نیز پله برقی شش روز است که خاموش است. همچنین سه روز یک پله برقی در ایستگاه میرزای شیرازی و یک پله برقی هم در ایستگاه نبرد ۲ روز خاموش است. بیتردید رفع مشکل پله برقیها ربطی به تحریمها ندارد؛ اما نصب برخی از تجهیزات ما تغییر کرده است و تامین قطعات به دلیل این تغییر نصب سخت شده است.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به مشکلات حوزه فروش بلیت مترو اشاره کرد و افزود: در حوزه بلیت مشکلاتی داریم که با برنامه ریزیهای انجام شده از اوایل سال آینده مشکلات به حداقل میرسد و به نرم معقولی دست پیدا میکنیم. ما در حال حاضر نقد فروشی نداریم که این مشکل ماست و هر کسی هم که به ما رجوع میکند دوستان اجازه میدهند که از گیتها عبور کنند.
درستی ادامه داد: همین امروز از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲ سیستم بلیت فروشی ما دچار مشکل شده که گیتها را باز کردهایم. در حالیکه حمل و نقل عمومی زیرساختی است که یارانه دریافت میکند، لذا از این شرکت نمیتوان انتظار سوددهی داشت بلکه ما باید خدمات عمومی ارائه کنیم.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران در خصوص موضوع تکدیگری در مترو نیز گفت: بعضا تکدیگری مورد پذیرش نیست، ولی برخی این افراد گاها چیزی برای فروش دارند که شکل موضوع به سمت دستفروشی میرود ما نیز از بروز چنین اتفاقاتی در مترو بیش از مسافران در رنج هستیم.
وی در خصوص پیشنهاد کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران مبنی بر نیم بها شدن و یا رایگان شدن نرخ بلیت مترو در روزهای آلوده گفت: زیرساخت نرمافزاری و سختافزاری این موجود وجود دارد، اما تصمیمات دستگاههای مختلف باید از مجرای قانونی وارد مترو شود. در شورای اسلامی شهر تهران برای برخی از این موارد از پیش تصمیماتی اتخاذ شده، اما در خصوص مواردی شبیه این، شهردار تهران با ساختار قانونی مجاز به انجام این کار است.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران در پاسخ به ایسنا در خصوص اورهال ایستگاههای مترو و همچنین ورود آقایان به واگنهای مخصوص بانوان در قطارهای مترو نیز گفت: در خصوص ابنیه ایستگاهها ما فقط در حد نگهداری کار را انجام میدهیم البته تجهیزات ثابتی همچون پله برقیها مداوم در حال اورهال هستند، اما در مورد ابنیه در حد نگهداشت تلاش و هزینه میکنیم و این کار در دستور قرار گرفته است.
درستی ادامه داد: در خصوص واگنهای مخصوص بانوان ما کار فرهنگی انجام میدهیم گاها برخورد به شکل تذکر ارشادی را انجام میدهیم، ولی ما یک شرکت خدماتی هستیم و ارگانهای دیگر در حوزه نظم و امنیت به ما کمک میکنند و چنین مسالهای را باید به کمک آنها انجام دهیم قطعا برای این موضوع باید از اهرم فرهنگ سازی بهره گرفت، ولی بیتردید اخیرا ورود آقایان به این واگنها بیشتر شده است.
وی گفت: از هفت واگن قطارها سه واگن به خانمها اختصاص داده شده و چهار واگن برای همه، لذا به نظر من امکان اضافه کردن واگن ویژه بانوان منطقی نیست، ولی باز هم این موضوع را بررسی میکنیم تا مشخص شود که میزان تردد آقایان بیشتر است یا خانمها.
درستی تاکید کرد: آقایان خودشان نباید وارد واگن بانوان شوند اگر آقایان این تردد را انجام میدهند کم لطفی میکنند، ولی ما نیز به سهم خود برای اصلاح این فرهنگ تلاش میکنیم.
وی در خصوص حضور دستفروشان در مترو بار دیگر تاکید کرد: خط قرمز ما ایجاد مزاحمت برای مسافران است باید این موضوع را طوری ساماندهی کنیم که ترددها خیلی خوب انجام شود. حتما موضوع دستفروشان ایجاد مزاحمت بوده که تبدیل به مساله شده و ما به دنبال حل این موضوع خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران در خصوص تامین قطعات در مترو نیز ادامه داد: در مترو مشکلات درون خانوادگی است که باید نسبت به حل و فصل آنها اقدام کنیم. انبار خالی یا پر نباید باعث برهم خوردن آرامش مسافران شود. قطارها امروز با وجود برخی مشکلات همگی ایمنی لازم را دارند و ما کار پرریسک نمیتوانیم انجام دهیم. تلاش میکنیم خدماتمان به لحاظ کیفی و کمی پایین نیاید و به هیچ عنوان کار ناایمن انجام نمیدهیم.