کاهش سطح سفره‌های زیرزمینی در اراک، فرونشست سالانه ۱۷ سانتی متری در مناطق شمال این شهرستان را به همراه دارد.

انعامی مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در این خصوص گفت: فرونشست زمین از جمله مهمترین حوادث طبیعی و غیرطبیعی کشور و این استان است و اهمیت این مهم از زلزله برای کشور و استان مرکزی بیشتر است.

انعامی افزود: کاهش سطح سفره‌های زیرزمینی در شهرستان اراک، فرونشست سالانه ۱۷ سانتی متری در مناطق شمال شهرستان اراک را به همراه دارد.

او ادامه داد: فرونشست زمین در شهرستان اراک از روستای هزاوه این شهرستان آغاز و شهر داود آباد، دشت میقان، فرودگاه و مناطق شمال شرقی این شهر از جمله معصومیه، کارچان، امان‌آباد و حاجی‌آباد را در برمی‌گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: مناطق هم مرز این استان با استان همدان شامل شهر‌های میلاجرد و کمیجان و شهر‌های شمالی استان از جمله زرندیه، ساوه و مامونیه نیز سالانه دارای فرونشست زمین هستند.

انعامی افزود: برخی مناطق شهرستان شازند و شهر توره نیز به تازگی دچار فرونشست زمین شده‌اند.

او تهدید فرونشست زمین در استان مرکزی را خیلی بیشتر از زلزله دانست و گفت: در زلزله، نگرانی در خصوص فعال شدن گسل‌های موجود در استان وجود دارد، اما فرونشست زمین هر لحظه در استان در حال رخ دادن است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی جلوگیری از کشت محصولات آب‌بر و آبیاری غرقابی را راهکار‌های مهم جلوگیری از فرونشست زمین در استان عنوان کرد و افزود: کشت محصولات کشاورزی در استان باید به صورت آبیاری قطره‌ای و گلخانه‌ای انجام شود تا ضمن افزایش تولید، از هدررفت آب در استان جلوگیری شود.

انعامی ادامه داد: مدیریت آب‌های زیرزمینی از دیگر راهکار‌های کاهش سطح سفره‌های زیرزمینی و فرونشست زمین در استان مرکزی است و نیاز است ضمن مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز، از اضافه برداشت چاه‌های مجاز نیز جلوگیری شود.

او گفت: متولی مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز در استان مرکزی، اداره‌کل آب منطقه‌ای این استان است و این اداره‌کل نیز به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه موفق باشد و تصمیم‌گیری در خصوص مدیریت مصرف آب باید توسط مسئولان عالی استان انجام شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی ادامه داد: این استان در منطقه خشک و نیمه‌خشک کشور قرار دارد و عدم تصمیم‌گیری صحیح در زمینه جلوگیری از اضافه برداشت آب‌های زیرزمینی فرونشست زمین و مخاطرات بعدی می‌شود.

انعامی با یادآوری عبور راه‌آهن، خط لوله نفت و گاز سراسری از استان مرکزی و شهرستان اراک گفت: فرونشست زمین در استان و این شهرستان شکستگی لوله و مخاطراتی را در این حوزه به همراه داشته است.

انعامی گفت: فرونشست زمین تنها مربوط به استان مرکزی نیست و به دلیل برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی در کشور این حادثه در استان‌های مختلف در حال مشاهده است و در بلندمدت مشکلات و خسارت‌هایی را برای ساختمان‌ها و تاسیسات زیربنایی به همراه دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی بیان کرد: کشت محصولات گلخانه‌ای، توسعه سامانه‌های آبیاری نوین، مدیریت سفره‌های زیرزمینی، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز از جمله مهمترین راهکار‌های جلوگیری از فرونشست زمین در استان و کشور است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.