رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه گفت: آراء و رویه های قضایی برای شناسایی مشکلات به صورت مستمر مورد پایش قرار می‌گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی هادی رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پژوهشگاه قوه قضاییه به عنوان مرکز علمی و پژوهشی و مغز متفکر تصمیم ساز قوه قضاییه نقش محوری در آراء و رویه قضایی دارد که یکی از قسمت های مهم پژوهشگاه مدیریت رویه قضایی و استخراج آراء است.

وی افزود: هزاران رای قضایی اکنون در پژوهشگاه قراردارد و در سامانه ملی آراء قرار داده شده است که وجود این آراء و داده ها می تواند کمک کند که اگر در رویه های قضایی آسیب یا معایبی وجود دارد این آسیب ها دیده شود.

هادی اظهار کرد: رصد و خوانش آراء صادر شده به صورت مستمر انجام می شود که این موضوع اطلاعات و داده هایی می دهد که برای تصمیم سازی مهم در دستگاه قضایی می تواند کمک کننده باشد و از طرف دیگر خوانش این آرا نشان می دهد که اگر نقصی در رویه قضایی نظیر اتقا آراء یا تناسب مجازات و حکم صادر شده وجود داشته باشد مورد بررسی قرار بگیرد.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه گفت: به عنوان نمونه در حوزه زن و خانواده که آراء مورد بررسی قرار می گیرد بخشی از این آراء نشان می دهد نوع مراجعه بانوان به دادگاه خانواده و زنجیره دعاوی که در حوزه خانواده وجود دارد نشان دهنده آسیب جدی در حوزه خانواده است که منشا آن تصمیمات کلان است که می توانیم با استحراج این داده ها نقش موثری در تصمیم سازی ها داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار