رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس گفت: مسیر توسعه استان یزد اشتباه است، و تمام طرح‌های استان یزد باید پیوست زیست محیطی داشته باشد.

محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس در جلسه با اعضای موسسه حامیان حیات پاک اشکذر، در خصوص راه اندازی برخی کارخانه جات و صنایع آلاینده در شهرستان اشکذر، گفت: از اول مسیر اشتباه بوده و اشکذر یکی از شهرستان‌ها با شاخص آلودگی بالا است پس دلیلی بر راه اندازی این صنایع آلاینده در این شهرستان نیست، چون هوای پاک و محیط زیست سالم حق همه مردم است.

او سیاست برنامه توسعه استان در حوزه صنعت در گذشته را بدون نقشه راه و اشتباه ارزیابی کرد و گفت: نقشه راه توسعه برای آینده استان یزد مطلوب ترسیم نشده و طرح‌هایی به تصویب رسیده و صنایع غیر مرتبطی که در حوزه صنعت راه اندازی شده است مشکلات زیادی را امروز برای استان در بخش‌های مختلف به وجود آورده است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس از عدم توجه به ایجاد صنایع پاک و دانش بنیان در استان یزد طی سال‌های گذشته خبر داد و اضافه کرد: اقلیم جغرافیایی استان یزد شرایط خاص خود را می‌طلبد و بدون توجه به این مسئله، بر پاکردن صنایع در استان اشتباه محض است.

او ادامه داد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که صنایع پاک، فناوری‌های نوین در استان استقرار پیدا کند و تا وقتی سیاست گذاری درستی به سمت توسعه نداشته باشیم و مبنای سرمایه گذاری را بدون مطالعه و کار پژوهشی و بدون در نظر گرفتن شاخص ها، پارامتر‌ها و ویژگی‌های جغرافیایی قرار دهیم، دچار مشکل می‌شویم.

جوکار با تاکید بر اینکه باید از صنایع آلاینده و پرآبخواه در استان دست برداشته و به سمت صنایع سبز حرکت کنیم، اذعان داشت: امروزه در استان با دو معضل مهاجرپذیری کارگران ساده با فرهنگ‌های مختلف و مهاجر فرستی نخبگان و دانش آموختگان دانشگاهی مواجه هستیم؛ در بخش اول ظرفیت استان تکمیل است، ولی برای حفظ نخبگان باید اولویت خود را بر راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان و صنایع پاک قرار دهیم.

نماینده مردم شریف یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور، نباید فناوری را از خارج به کشور وارد و سپس در داخل اقدام به تولید کنیم بلکه باید به سمت تولید فناوری و دانش بنیان‌ها حرکت کنیم تا کشور با سرعت بیشتر به سمت رشد و پیشرفت سوق پیدا کند.

او با بیان اینکه امروزه نحوه مجوز دادن به صنایع درست نیست، اضافه کرد: امروز در برخی شهرستان‌ها بدون اینکه مجوز محیط زیست را بگیرند واحدی را با میلیارد‌ها تومان برپا می‌کنند و سپس می‌گویند، چون سرمایه گذار آمده و هزینه بسیاری کرده باید به آن مجوز داده شود و این مشکل را در کمیسیون ماده ۱۱ حل می‌کنند.

جوکار در پایان تاکید کرد: تمام طرح‌هایی که می‌خواهیم در استان یزد احداث کنیم باید پیوست زیست محیطی داشته باشد و اگر آسیبی به محیط زیست بزند باید از آن حذر کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.