مجید فرجی عصر جمعه در اختتامیه نخستین رویداد همآفرینی ملایر گفت: در حوزه سرمایهگذاری از ایدهها و طرحهای قابل اجرا در حوزه شهری و مدیریت شهری حمایت میکنیم.
او هدف از اجرای رویداد بازآفرینی را ایجاد فضایی مناسب برای ارائه ایدهها در حوزه کسب و کار و اجرایی و تجاریسازی ایدهها عنوان کرد و افزود: به همین منظور شرکت ماموت را برای حضور در این رویداد دعوت کردیم که مدلهای کسب و کار را در این شهرستان آموزش دهند.
شهردار ملایرتصریح کرد: اجرای این رویداد به ما کمک میکند ایدههای ارائه شده را در حوزههای مختلف شهری، کسب و کار، مدیریت شهری و مشکلاتی که درگیر آن هستیم، استفاده و عملیاتی کنیم.
فرجی افزود: ۲۲ ایده نوآورانه و خلاقانه در حوزههای مختلف گردشگری، تفریحی و اقامتی شهر، میراث فرهنگی، صنایع دستی و شهر هوشمند در فرهنگسرای شهید احدی ارائه شد و طبق نظر داوران سه ایده به عنوان برتر انتخاب شد که از این ایدهها در حوزههای شهری استفاده خواهیم کرد.
او با بیان اینکه ما در مراحل بعدی از این دست همایشها و کارگاهها خواهیم داشت، تاکید کرد: یکی از اهداف شهرداری ملایر در حوزه سرمایهگذاری است که یکی از نقاط قوت ایدهها در این همایش، نزدیکی فکر شهروندان با مدیران شهری بود که با اجرای ایدهها، به سمت افزایش رضایتمندی هر چه بیشتر شهروندان خواهیم رفت.
شهردار همدان تاکید کرد: از ایدههای برتر حمایت میکنیم و تبدیل به ایده اجرایی میشود.
فرجی افزود: توسعه گردشگری با وجود ۲ برند جهانی مبلمان منبت و انگور و مجموعه تفریحی و توریستی مینیوُرلد یکی از موضوعات مهم شهری است که با توسعه و اجرای این ایدهها، موضوع گردشگری تقویت خواهد شد.
او گفت: از ایدههای برتر هم از نظر اقتصادی، معنوی و تبلیغات استفاده میکنیم که بتوانیم ایدهها را اجرایی و عملیاتی کنیم.
پژوهشگر حوزه نوآوری و برندسازی شهری نیز افزود: رویدادهای همآفرینی رویدادهایی است که با هدف جمع کردن تمامی نخبگان، دغدغهمندان و فعالان حوزههای مختلف که در سطح شهر کار میکنند، برگزار میشود و هر شهروندی که دلش برای شهر میتپد و ایده دارد، دور هم جمع میشوند.
فردوس باغبان گفت: حول این محور یک بخشی آموزش برگزار و موضوعهای رویدادها خلق مدلهای نوآورانه و استارتاپهای بومی در حوزه گردشگری، صنایع دستی و شهر هوشمند است تا یک دانشافزایی داشته باشیم.
او گفت: شرکتکنندگان در این رویدادها یاد میگیرند چگونه ایده را ارائه و بپرورانند و ابعاد یک مدل کسب و کار، اعتبارسنجی و بخشهای مختلف که در قالب کارگاههای آموزشی که برای آنها گذاشته میشود را فراگیرند.
پژوهشگر حوزه نوآوری و برندسازی شهری افزود: ایدهپردازان در این رویدادها تیمی را با تخصصهای مختلف تشکیل میدهند و میتوانند ایده را پرورش دهند و در حقیقت یک تمرین کار تیمی است که معمولا در زمینه کار تیمی ضعف داریم.
باغبان با تاکید بر اینکه هر ایده استارتاپی بزرگترین حامیاش خود فرد و تیم است، افزود: ایدهپردازان باید ایدههای خود را تقویت و رایزنی کنند که از چه طریق میتوانند ایده را اجرایی کند.
او گفت: خانههای خلاق، مراکز نوآوری، شهرداری و سایر ارگانها میتوانند این ایدهها را جذب و روی آنها کار کنند تا اجرایی شود.
پژوهشگر حوزه نوآوری و برندسازی شهری با اشاره به اینکه بعد از همآفرینی آمایشگاه فرهنگ و فناوری میتواند این ایدهها را پوشش دهد، گفت: آمایشگاه فرهنگی و فناوری ساختاری است که ما پیشنهاد میدهیم که شهرداری تشکیل دهد و به نوعی یک نگاه دیگر به مراکز نوآوری است و حلقه مفقودهای که در اجرایی شدن مشکل داریم.
او تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که فرآیند را طوری بچینیم که در آینده هر رشدی که در این شهر صورت میگیرد، زیر چتر برند ملایر کمک کند که هم جایگاه و شهرت ملایر در سطح ملی و بینالمللی بالا برود، هم اینکه جامعه محلی با آن تقویت شود.
نخستین رویداد همآفرینی در استان همدان و غرب کشور از روز چهارشنبه ۲۸ دیماه تا جمعه ۳۰ دیماه به مدت سه روز با محوریت توسعه میراث فرهنگی، صنایع دستی، خدمات گردشگری، تفریحی و اقامتی شهر ملایر، ارتقای خدمات الکترونیکی و مجازی حوزه گردشگری در قالب کارگاههای آموزشی و تجربی، آموزش و یادگیری از ایده تا اجرا، حضور همراهان، مدیران و راهنمایان حین رویداد، ارائه کارگاههای تخصصی و عمومی و حضور داوران و مدیران شهری در فرهنگسرای شهید احدی ملایر به همت شهرداری ملایر برگزار شد.
در این رویداد سه ایده شبهای زنده ملایر، بهین تاک و اسکان شهر به عنوان ایدههای برتر معرفی و با اهدای جوایز نقدی از آنها تجلیل شد، همچنین ۲ ایده روگنا و رادیکال به عنوان ایدههای شایسته تقدیر انتخاب شدند.