وزیر آموزش و پرورش گفت: نرخ ۹۷ درصدی باسوادی افراد ۱۰ تا ۴۹ سال از برکات انقلاب اسلامی است.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، امروز، ۳۰ دی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران که در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: در منظومه نظام اسلامی به‌ویژه انقلاب اسلامی و حکمرانی نظام مشورت جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی افزود: مشورت در واقع گرفتن نظرات مردم است که در سیره مقدس رسول اعظم (ص) و ائمه دیده شده و یکی از اتفاقات بسیار مهم است، چرا که وقتی نظر مردم را گرفته‌ایم بی‌تردید حکمرانی دوام بیشتری پیدا کرده و کاری که می‌خواهیم انجام دهیم مورد قبول مردم است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که در جمهوری اسلامی این امر در سیره حضرت امام خمینی (ره) به خوبی دیده شده است، اظهار کرد: امام راحل وقتی می‌خواهند حکومت تشکیل دهند حتی نام حکومت را به مشارکت می‌گذارند یعنی از مردم برای حکومت نظرخواهی می‌کنند و نیز برای تدوین قانون اساسی نظر مردم را لحاظ می‌کنند و آن را به رأی و همه‌پرسی می‌گذارند و حتی در تعیین رئیس جمهور و در تعیین شورا‌های شهر و روستا چنین موضوعی به خوبی مشاهده می‌شود، مشورت با مردم در سیره حضرت امام راحل در حد اعلا دیده می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مشارکت مردم در امور اجتماعی و سیاسی از برکات انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب اسلامی بر آن تأکید دارند، طوری که در بیانیه گام دوم به خوبی مورد اشاره قرار گرفته است.

نوری با بیان این که قانون شورا‌های آموزش و پرورش در سال ۱۳۷۲ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، گفت: این قانون ۲۲ ماده دارد که ماده اول آن مردم را به مشارکت فرا می‌خواند و واگذاری تصمیم‌گیری ‎های مربوط به آموزش و پرورش به استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق یکی از شئونات آن است و امروز بیش از ۶۵۲ شورای آموزش و پرورش تشکیل شده و بیش از ۹ هزار و ۴۰۰ نفر عضو دارند که فقط در سال ۱۴۰۰ بیش از پنج هزار جلسه تشکیل داده‌اند و اقدامات بسیاری خوبی انجام داده‌اند. یکی از برکات این شورا‌ها بهبود شرایط زیرساختی و کالبدی مدارس و آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که در سال ۱۳۷۷ مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور ایجاد شد، گفت: امروز این مجمع را به عنوان جامعه مستقل خیرین مدرسه‌ساز می‌شناسیم و از زمان تأسیس تا به امروز از هر دو کلاس درس یک کلاس را ساخته و هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان را خیرین  ما تعهد کرده اند که در استان اصفهان برای ساخت مدارس هزینه کنند و همچنین در استان هرمزگان ۷۰۰ میلیارد تومان. این‌ها همان کسانی هستند که در جنگ تحمیلی با مشارکتشان رویدادی را رقم زده‌اند و امروز نتیجه‌اش این است که توانسته‌ایم پرچم استقلال را با زعامت مقام معظم رهبری برافراشته نگاه داریم.

وی با بیان اینکه شورای آموزش و پرورش با حضور استانداران تشکیل می‌شود، گفت: استانداران به عنوان رؤسای شورای آموزش و پرورش محسوب می‌شوند. همچنین این شورا بیش از ۲۵ هزار مصوبه دارد و ۸۷ درصد از مصوباتش محقق شده که در میان شورا‌ها بیشترین مصوبه را داشته و اجرایی شده است. این شورا الگوی متنوع برای هر استان و شهرستان را در نظر گرفته و توانسته ظرفیت‌های مختلف را در همه شهرستان به میدان بیاورد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: شورای آموزش و پرورش نیازمند تغییرات است و باید اختیارات بیشتری به مردم دهند، به نظر می‌رسد باید این اقدام انجام شود و همکاران من درصدد بررسی این موضوع هستند، امیدواریم در مردمی‌سازی بیشتر این شورا اتفاقات مثبتی رخ دهد.

نوری در پایان با اشاره به جهاد تبیین و افزایش ظرفیت‌های آموزش و پرورش کشور گفت: رشد دانش‌آموزی ما دو برابر بوده و از ۸ میلیون به ۱۵ میلیون رشد پیدا کرد است و به تبع آن رشد کلاس‌های درسی سه برابر شده است و این یکی از برکات حضور مردم در نظام تعلیم و تربیت است. همچنین رشد ۱۶ برابری اردوگاه‌های تربیتی برای دانش‌آموزان و رشد ۱۵۰ برابری مدارس استعداد‌های درخشان و رشد چهار برابری مدارس فنی و حرفه‌ای و نرخ ۹۷ درصدی باسوادی افراد ۱۰ تا ۴۹ سال از دیگر برکات انقلاب اسلامی است که باید با جهاد تبیین به خوبی تبیین شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار