مدیر کل خزانه وزارت اقتصاد گفت: اگر دستگاه‌ها در اتصال به حساب واحد خزانه کوتاهی کنند خزانه‌داری کشور از دادن خدمات به آن‌ها امتناع خواهد کرد.

امروز در "میزاقتصاد" به موضوع آخرین مهلت دستگاه ها برای ثبت حساب در خزانه داری  با حضور برزوزاده مدیر کل خزانه داری وزارت اقتصاد،شجاعی نایب رئیس کمسیون اصل نود مجلس پرداخته شد.

سوال:آخرین آمار از تعداد دستگاه‌های متصل به حساب خزانه داری چه میزان است؟

برزوزاده مدیر کل خزانه داری وزارت اقتصاد: در حال حاضر دستگاه‌ها این کار را آغاز کرده اند و تمامی دانشگاه‌های وزارت علوم نیز حساب‌های خود را آورده اند. سازمان برنامه و بودجه لیست شرکت‌ها را هرساله می‌آورد سازمان برنامه باید در لیست برنامه این‌ها را منتشر کند.

بخشنامه خزانه داری کل کشور درخصوص تکلیف دستگاه‌های اجرایی نسبت به افتتاح کلیه حساب‌های بانکی درآمدی و هزینه‌ای از طریق خزانه داری کل کشور و نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مسدود نمودن حساب‌های فرعی نزد سایر بانک‌ها ابلاغ شده است.

سوال:ضمانت اجرایی این قانون چیست؟

برزوزاده:تمام دستگاه‌های اجرایی که بخواهند از خدمات خزانه داری شامل دریافت و توزیع منابع استفاده کنند، قاعدتا باید از طریق خزانه اقدام کنند. اگر انتقال حساب‌های خود را انجام ندهند، به تبع از نقدینگی برای تامین منابع خود، محروم می‌شوند.

سوال: طبق اطلاعات رسیده، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی هنوز برای انتقال حساب‌های خود اقدامی نکرده اند، آیا صحیح است؟

برزوزاده : خیر،در حال حاضر مبلغ سوخت گاز مستقیم به حساب خزانه می‌آید برای شرکت و پخش و پالایش هم مشکلی نیست و باید انجام دهند
شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی حساب‌های اصلی خود را در بانک مرکزی متمرکز کرده، اما حساب‌های فرعی منتقل نشده اند. این شرکت اعلام کرد که به علت شرایط زیرساخت سیستم‌های حسابداری شان به زمان بیشتری نیاز دارند. دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز حساب‌های فرعی خود را منتقل نکرده اند. همچنین، برای ۵۸ شرکت هم حساب باز شده است، اما وجوه خود را به حساب خزانه واریز نمی‌کنند.

سوال:ساز و کار مجلس برای برخورد با دستگاه هایی که در این زمینه مخالفت می کنند چیست؟

شجاعی نایب رئیس کمسیون اصل نود: محروم شدن از خدمات از این کار جلوگیری می‌کند در واقع با اجرای این کار جلوی رانت‌ها گرفته می‌شود.
دستگاه‌هایی که این کار را انجام نداده اند به کمسیون اصل نود ارجاع خواهند شد و  ظرف هفته‌های آینده این دستگاه‌ها به مردم شناسایی می‌شوند.این اقدام پس از محرز شدن تخلف به قوه قضائیه ارجاع خواهند شد

برزوزاده :هفته گذشته تمامی اطلاعات دستگاه‌هایی که تخلف کرده اند در اختیار کمسیون اصل ۹۰ گذاشته شد.

سوال: امسال با دستگاه‌های مختلف چه برخوردی می‌شود؟

برزوزاده :به دستگاه‌های ذی ربط ارجاع داده خواهند شد و از فردا و طبق دستور وزیر اقتصاد جلوی حساب‌ها آن بسته خواهد شد.

این کار به انضباط مالی کشور کمک بسیار مهمی خواهد کرد . متاسفانه برخی از شرکت‌های ده‌ها حساب در بانک ها‌ی مختلف داشتند که کنترل این امور بسیار سخت و گسترده بود.

در حال حاضر به خزانه داری کل کشور ابلاغ کردیم اگر دستگاه‌ها همچنان در اتصال به حساب واحد خزانه کوتاهی کنند خزانه داری کشور از دادن خدمات به آن‌ها امتناع خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار