مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌گوید نباید اجازه داد در پس زمینه جنگ اوکراین، یک جنگ هسته‌ای آغاز شود.

رافائل گروسی در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز گفت: «یک جنگ هسته‌ای هرگز نمی‌تواند برنده شود و هرگز نباید [با این سلاح] جنگید».

او در ادامه در واکنش به اظهارات «دیمیتری مدودف» معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت: «من فکر می‌کنم این کار (عدم به کارگیری سلاح هسته‌ای) درست است. من در مورد اظهارات یک مقام عالی رتبه هیچ کشوری قضاوت نمی‌کنم و امیدوارم در این درگیری هیچ استفاده‌ای از سلاح هسته‌ای صورت نگیرد».

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه روز پنجشنبه در کانال تلگرام خود نوشت: به ذهن سیاستمداران غربی که به دنبال شکست روسیه هستند، نمی‌رسد که [این جنگ] چه عواقبی ممکن است داشته باشد. شکست یک قدرت هسته‌ای ممکن است جرقه یک جنگ هسته‌ای را ایجاد کند.

ساعاتی بعد، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اظهارات مدودف را تایید کرد و گفت: این اظهارات «کاملاً مطابق با دکترین هسته‌ای روسیه» است و با آن «هیچ تناقضی ندارد».

مدودف به اظهار نظر‌های جنجال‌برانگیز در پاسخ به تحریکات غرب شناخته شده است. او چندی پیش، پس از رونمایی از موشک‌های جدید ساخت این کشور، آمریکا را به استفاده از موشک‌های هایپرسونیک تهدید کرد. مدودف همچنین گفته است اگر ناتو بخواهد تندرو‌ها در کی‌یف را به سامانه‌های پاتریوت مجهز کند، اعضای ناتو فورا به «هدفی مشروع و قانونی» برای نیرو‌های مسلح روسیه تبدیل خواهند شد.

کارشناسان نظامی معتقدند ادامه روند حمایت تسلیحاتی غرب از اوکراین می‌تواند باعث افزایش خطر درگیری مستقیم میان روسیه و ناتو شود. این مسئله با افزایش تهدیدات علیه مسکو، خطر استفاده از تسلیحات هسته‌ای را نیز افزایش می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار