رئیس اتحادیه بافندگی فرش دستباف مهاباد گفت: هم‌اکنون هزار و ۴۰۰ نفر در این شهرستان زیرپوشش بیمه قالی‌بافی هستند و تعدادی نیز از طریق بیمه عشایر و روستاییان تحت پوشش بیمه هستند.

چیا قربانی آذر رئیس اتحادیه بافندگی فرش دستباف مهاباد بیان اینکه بیشترین تعداد بیمه شدگان مربوط به کارگاه‌های غیر متمرکز خانگی هستند، گفت: شهرت فرش این منطقه به لحاظ زیبایی، نقش و کیفیت مواد اولیه در جهان کم‌نظیر است و انواع فرش‌های دستبافت در طرح‌های قبا، ماهی، نقشه، افشار و فرش تمام ابریشم توسط فعالان این بخش در سطح استان تولید و روانه بازار می‌شود.

وی اضافه کرد: دیگر قالی بافانی هم که بیمه نیستند، در صورت تمایل می‌توانند از طریق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر بیمه شده و حق بیمه خود را پرداخت کنند تا زمینه استفاده از مزایای این بیمه برای آنان فراهم شود.

به گفته رئیس اتحادیه بافندگی فرش دستباف مهاباد، همچنین با مشارکت اتحادیه قالیبافان مهاباد به طور متوسط هر ماه ۵۰۰ مورد بازرسی از کار قالیبافان مهابادی انجام می‌شود.

آذربایجان‌غربی یکی از قطب‌های مهم تولید فرش دستبافت در کشور است و سالانه حدود ۲۹۰ هزار مترمربع انواع فرش در رج‌های مختلف تولید می‌شود؛ شهرستان‌های ارومیه، خوی، بوکان، تکاب و مهاباد دارای بیشترین بافنده فرش در استان است.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.