وزیر دادگستری بلژیک اعلام کرد ما به توافقنامه تبادل زندانیان با ایران پایبندیم.

وینسنت ون کویکنبورن، وزیر دادگستری بلژیک گفت: ما به توافقنامه تبادل زندانیان با ایران پایبند بوده و در انتظار تصميم دادگاه قانون اساسی هستیم.

به گزارش العربیه،‌ این مقام بلژیکی مدعی شد تبعه کشورش در ایران در شرایط «نامناسبی» در زندان قرار دارد.

توافق مذکور استرداد زندانیان در روز ۱۱ مارس (اسفند ۱۴۰۰) به امضای وزارت دادگستری بلژیک و سفیر ایران در این کشور رسیده است.

پارلمان بلژیک تیر ماه لایحه تبادل زندانیان با ایران را تصویب کرد که می‌تواند منجر به استرداد اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی شود که با اتهاماتی در بلژیک در زندان به سر می‌برد.

هفته گذشته دادگاه ایران «اولیویه واندکستل» بلژیکی را به اتهام جاسوسی، همکاری با آمریکا علیه منافع ایران، قاچاق ارز و پولشویی در مجموع به ۴ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد و وزارت خارجه بلژیک در واکنش به این حکم سفیر ایران را فراخواند.

کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر در نامه‌ای اعتراضی به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از نقض فاحش حقوق اسدالله اسدی توسط مقامات جمهوری فدرال آلمان و بلژیک اعلام ابراز نگرانی کرد و گفت: آقای اسدالله اسدی از ماموران دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در وین اتریش است. وی در جولای ۲۰۱۸ در ایالت بایرن آلمان در زمان بازگشت به اقامتگاهش در وین، با وجود دارا بودن مصونیت سیاسی به طور غیرقانونی بازداشت شد. بعد از گذشت یکصدویک روز بازداشت با حکم غیرقانونی دادگاه کارلسروهه آلمان، در اکتبر ۲۰۱۸ به بلژیک منتقل شد. پس از انتقال، دادگاه کیفری آنتورپ برخلاف مصونیت دیپلماتیک آقای اسدی برابر کنوانسیون ۱۹۶۱ وین، وی را به صورت غیرقانونی به بیست سال حبس محکوم نمود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار