علیاکبر نژادعلی با بیان وارداتی بودن «چیپست» موجود در بدنه کارتهای سوخت اظهار کرد: انحصار تولید این بخش از بدنه کارت سوخت، در اختیار چند کشور محدود است و شرکتهای واردکننده آنها نیز به مشکل برخوردند؛ به همین علت، تولید کارتهای سوخت با تأخیر همراه شد. فریمی که چیپست روی آن سوار میشود، در کارگاههای داخلی تولید و پس از تبدیل به کارتهای خام، شخصیسازی کارتها انجام میشود.
وی ادامه داد: امسال حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار درخواست صدور کارت سوخت داشتیم که حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار عدد مربوط به خودروهای نوشماره و ۲ میلیون بقیه، مربوط به کارتهای هوشمند سوخت المثنی بود.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با تأکید بر اینکه اکنون مشکل تأمین کارتهای خام رفع شده و روند تولید کارت هوشمند سوخت، به روند عادی خود بازگشته است، گفت: از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار درخواست ثبتشده، تولید ۹۰۰ هزار کارت سوخت باقیمانده است که امیدواریم تا پایان دیماه، تولید آنها نیز انجام شود.
نژادعلی ادامه داد: کارتهایی که تاکنون تولید شدهاند، به نشانی افراد ارسال میشوند، اما در این فرآیند نیز مشکلاتی مانند وجود نشانی اشتباه در مرحله صدور سند خودرو وجود دارد. این کارتها، به باجههای معطله پست بازمیگردند و هموطنان میتوانند با مراجعه به سامانه epolice.ir یا post.ir متوجه شوند کارتشان در چه مرحلهای قرار دارد.
وی بیان کرد: گاهی کارکنان پست تا دو مرحله به منزل متقاضی دریافت کارت سوخت مراجعه میکنند، اما مالک کارت سوخت حضور ندارد که باز هم کارت به باجههای معطله پست ارجاع داده میشود.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی درباره علت بومیسازی نشدن مجموعه تراشههای موجود در بدنه کارتهای سوخت توضیح داد: یک موضوع فناوری تخصصی است و امیدواریم با همراهی شرکتهای دانشبنیان داخلی بتوانیم این فرآیند را نیز بومیسازی کنیم، این شرکتها در گذشته نیز بسیاری از تجهیزات مربوط به سامانه هوشمند سوخت را بومی کردهاند.