دانش آموزان ایران سرآمدان المپیاد دانش آموزی جهان

وزیر آموزش و پرورش گفت: در حوزه آموزشی، دانش آموزان کشور سرآمد المپیاد دانش آموزی جهانی هستند.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری با رئیس موسسه آموزشی اکو گفت: ایران، ترکیه و پاکستان موسسان موسسه آموزشی اکو هستند.

وی افزود: در حوزه آموزشی دانش آموزان سرآمد المپیاد دانش آموزی جهانی هستند و  در حوزه فرهنگی معلمان و دانش آموزان رتبه اول جهانی قرآن را دارند.

نوری اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در تدوین و چاپ کتاب قدیمی‌ترین است و به نظر می‌آید که زمینه خوبی باشد تا از مشترکات بین ایران و ترکیه برای پیشرفت آموزشی استفاده کنند.

او گفت: به دلیل سنخیت فرهنگی عقدنامه‌هایی که منعقد می‌شود اجرایی می‌شوند.

محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این جلسه با بیان اینکه تربیت نیروی متخصص در حوزه توسعه نیروی انسانی و همچنین تاثیر این آموزش‌ها در راستای توسعه اقتصادی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در ایران شکل گرفت و قدمت صد ساله دارد گفت: در همین راستا و با هدف اجرای سیاست‌های دولت، توسعه آموزش‌های مهارتی با کشور‌های همسایه تحت عنوان دیپلماسی مهارتی برنامه ریزی شد.

وی افزود: هدف ارتباط و تعامل بیشتر در حوزه تربیت نیروی انسانی است. ایجاد هنرستان‌های مشترک با کشور‌های همسایه، برگزاری جشنواره‌ها و المپیاد‌های دو و چندجانبه، همچنین ارتباط کلان در حوزه سیاست گذاری و برنامه ریزی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در این راستا مدنظر است و دنبال می‌شود.

حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز با اشاره به فعالیت‌های هنری و ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: این فعالیت‌ها عمدتا برای کودکان در محیط غیررسمی، اما مکمل ارائه می‌شود و می‌توانیم تجارب خود را در این زمینه در اختیار بگذاریم.

آکف کرچی، رئیس موسسه آموزشی اکو (ECO) نیز در این دیدار با بیان اینکه اکو یک موسسه بین المللی است که معاهده‌های بین المللی در آن به امضاء رسیده و در سال ۲۰۱۷ عملیاتی شد و آغاز به کار کرد گفت:، اما اینکه آن را به شکل یک موسسه واقعی در بیاوریم زمان می‌برد. سال گذشته تفاهم نامه کشور میزبان را منعقد کردیم و آذربایجان، قرقیزستان، ایران، افغانستان، پاکستان و ترکیه از جمله کشور‌های عضو اکو هستند. این موسسه از طریق یک هیئت امنا فعالیت می‌کند که از کشور‌های عضو در آن هیئت امنا حضور دارند.

وی افزود: برنامه تحصیلات تکمیلی برای مهمان شدن دانشجویان به کشور‌های عضو اکو تدوین کرده‌ایم. دو دانشجوی دکترا قرار است از ایران بازدید و کتاب راهنمای بین المللی دانشجویان را برای دانشجویان خارجی تبعه کشور‌های عضو تهیه کنند. همچنین برنامه‌ای برای تبادل مدرسین موسیقی داریم. همچنین وبسایتی را برای دانشجو‌ها طراحی کردیم و در حال جمع آوری اطلاعات از دانشگاه‌های کشور‌های عضو هستیم تا همه این داده‌ها را در این سامانه واحد قرار دهیم.

کرچی ادامه‌داد: ایجاد واحد تدریس زبان کشور‌های عضو اکو را نیز در دستورکار قرار داده‌ایم، مثلا نحوه آموزش زبان فارسی در ترکیه و مانند آن؛ همچنین بررسی وضعیت آموزش علوم پایه را در کشور‌های عضو آغاز کرده ایم. در دو یا  سه سال اخیر گزارش‌هایی را تهیه و به وزرای کشور‌های عضو ارائه کرده‌ایم.

نوری در جمع بندی پایانی گفت: در این جلسه اشاره شد که وضعیت آموزشی علوم پایه در اکو در دست پیگیری است، باید بگویم علی رغم توطئه‌های استکبار جهانی به ویژه تحریم های ظالمانه نظام سلطه با همت معلمان و اساتید دانشگاه و اولیای دانش آموزان، جمهوری اسلامی در زمینه‌های مختلف موفقیت‌های بزرگی به دست آورده‌است که در سطح جهانی هستند به ویژه در حوزه‌هایی چون نانو تکنولوژی، انرژی صلح آمیز هسته‌ای، سلول‌های بنیادی و دیگر فناوری‌های نوین از این جمله هستند.
 
وی افزود: دانش آموزان ما همپای دانشمندان حرکت کرده و پایه گذار این موفقیت‌ها هستند. ما در سال میلادی گذشته ۲۰مدال طلای جهانی و ۱۲ مدال طلا و نقره در حوزه علوم پایه داشتیم. پیشنهاد می کنم با توجه به ظرفیت‌های موجود کشورهای عضو یک برنامه آموزشی مشترک داشته باشیم. ما آماده ایجاد شبکه یادگیری بین همه کشورهای عضو اکو هستیم.
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۲۶ دی ۱۴۰۱
دانش آموزان المپیادی 4 سال بعد همشون از ایران میرن امریکا و کانادا. تربیت نیروی انسانی کارمد و نخبه برای خارجی ها کشورهایی مثل ایران هستند. چرا جوانان مارو وارد این بازی های کثیف کردن. فرار ژنهای خوب از ایران با رمز المپیاد